Na privatne račune vlasnika Centra za vozila Hrvatske ‘sjelo’ više od dvije milijarde kuna!

22.10.2015. 12:45:08

SENZACIONALNO: Bivši policajci u najvećoj korupcijskoj aferi u Hrvatskoj U brojnim internim kontrolama u policiji utvrđeno je da se hrvatski policajci u slobodno vrijeme bave organizacijom prostitucije, švercom oružja i trgovinom drogom. U novoj aferi koju otkriva 7Dnevno objašnjavamo kako se bivši policajci, uz prešutnu suglasnost hrvatskih vlada, bave organiziranim kriminalom i korupcijom Prema definiciji Svjetske banke, korupcija je iskorištavanje javnog dobra radi osobnog bogaćenja koje se ostvaruje nezakonitim stjecanjem privatne imovine. Korupcijom se smatra svaki oblik zlouporabe javnih ovlasti radi osobne ili skupne koristi, bilo da se radi o javnom ili privatnom sektoru. Korumpiranom se smatra svaka službena ili odgovorna osoba koja radi osobne koristi ili koristi skupine kojoj pripada zanemari opći interes koji je dužna štititi s obzirom na položaj i ovlasti koje su joj povjerene. Zaključno, prema navedenim objašnjenjima, korupcija se definira kao zloporaba javne moći i ovlasti radi ostvarivanja privatne koristi! Ovaj uvod s definicijama korupcije bio je neophodan kako bi se objasnila definitivno najveća korupcijska afera u modernoj Hrvatskoj, koja je, kao i kriminal u pretvorbi i privatizaciji, legalizirana. Riječ je od korupcijskoj aferi koja se odnosi na status, poziciju i poslovanje privatne tvrtke – Centra za vozila Hrvatske; tvrtke koja posluje upravo prema definiciji korupcije – koristi javne ovlasti u privatne svrhe! Da apsurd bude veći, to je tvrtka koju su prije dvadesetak godina osnovali, u kojoj rade i koju vode, bivši policajci, te je na njihove privatne račune do danas uplaćeno oko dvije milijarde kuna! Ukratko, privatna tvrtka Centar za vozila Hrvatske d.d. (CVH), u vlasništvu dvadesetak dioničara, privatnika, pretvorbom društvenog, odnosno državnog poduzeća – Centra za vozila, dobila je javne odnosno državne ovlasti iz domene Ministarstva unutarnjih poslova, a sav prihod od naplate pristojbi prilikom registracije vozila završava u rukama vlasnika – privatnika. Registracije vozila i obavljanje tehničkih pregleda obveza su svakoga vlasnika vozila, a sama djelatnost je od općeg interesa. Na pitanje – kako su javne ovlasti prenesene na privatnu tvrtku, odgovor može biti samo – korupcijom! Monopol zaštićen zakonom Centar za vozila Hrvatske danas je vlasnik većine stanica za tehnički pregled vozila i ta tvrtka jedina je ovlaštena obavljati tehničke preglede vozila. CVZ utvrđuje i na kojim će se mjestima graditi stanice za tehničke preglede vozila; propisuje uvjete koje moraju ispunjavati stanice za tehnički pregled vozila te propisuje kako se provjerava stručnost zaposlenika, nadzornika i referenata koji rade na poslovima tehničkih pregleda. CVH, isto tako, propisuje način i uvjete obavljanja stručnog nadzora nad svojim stanicama za tehnički pregled vozila te propisuje način utvrđivanja i raspodjele naknada za obavljanje poslova tehničkih pregleda i na kraju propisuje visinu naknada koja im se plaća za obavljanje javne ovlasti. Sve prema zakonski donesenim pravilnicima. U stanicama u kojima djelatnost tehničkih pregleda obavljaju druge pravne osobe CVH obavlja stručni nadzor i provjerava stručnost djelatnika te pravne osobe. CVH autonomno odlučuje o potrebi izgradnje novih stanica, odlučuje o odabiru ponuda za izgradnju nove stanice, te također sam sudjeluje na natječaju za izgradnju nove stanice i sam sebe bira na natječaju. Vlasnik objekta stanice za tehnički pregled vozila ne može upravljati svojom imovinom, niti utjecati na ostvarenje prihoda, već to umjesto njega radi CVH. Centar određuje uvjete poslovanja i kontrolira poslovanje koje sam obavlja u stanicama u svom vlasništvu i u vlasništvu drugih pravnih osoba i time je u monopolom položaju u odnosu na ostale pravne subjekte koji obavljaju tehničke preglede. Naknada koja pripada Centru za vozila kao nositelju javne ovlasti možda bi i bila opravdana kada bi CVH obavljao samo poslove javne ovlasti, ali kada se uzme u obzir da CVH obavlja i samu djelatnost tehničkih pregleda onda se postavlja opravdano pitanje – kako je moguće da CVH, kao stručna organizacija, uzima naknadu za poslove ujednačavanja, organiziranja, normiranja i kontroliranja tehničkih pregleda vozila? CZV tako, u svojim vlastitim stanicama, sam sebe organizira, normira i kontrolira? Blokirana inicijativa Na inicijativu građana, osiguravateljskih društava i korisnika usluga tehničkog pregleda upućen je apel i poziv Agenciji za zaštitu tržišnog natjecanja da regulira nadležnosti i status Centra za vozila koji se pojavljuje kao tijelo koji propisuje norme i pruža usluge sukladno propisima koje sam donosi. Agencija je na temelju ovog apela donijela mišljenje iz kojeg izdvajamo ključni dio: “Općenito gledajući, predmetne odredbe Zakona su i dalje protivne načelima i odredbama Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja i članku 49. Ustava RH jer je riječ o monopolu koji je dodijeljen poduzetniku u obavljanju poslova tehničkog pregleda vozila, koja je djelatnost otvorena i slobodna za sve poduzetnike.” Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja je na temelju te analize 1999. godine uputila Vladi RH – Uredu za zakonodavstvo, Prijedlog izmjene Zakona kako bi se razdvojilo obavljane djelatnost tehničkih pregleda od poslova koji su u okviru javnih ovlasti. Čak je i Vladin ured za zakonodavstvo podržao inicijativu Agencije, te je Vladi u travnju 1999. dostavio pozitivno mišljenje na Inicijativu promjene zakona kojim bi se ukinuo monopol Centra za vozila. U svojem dopisu Vladi iz Ureda za zakonodavstvo iznijeli su stajalište da u potpunosti podržavaju poticaj Agencije za izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama koje se odnose na prenošenje javnih ovlasti organiziranja i jedinstvenog provođenja tehničkih pregleda vozila s Ministarstva unutarnjih poslova na stručne organizacije. U Uredu su mišljenja kako treba razdvojiti djelatnost tehničkih pregleda od drugih poslova iz javnih ovlasti kojima se određuju uvjeti obavljanja tehničkih pregleda. Po tom prijedlogu HDZ-ova vlada iz 1999. godine, kao ni vlade koje su vladale nakon nje, do danas nisu učinile apsolutno ništa, tako da ista osoba – CVH – obavlja tehnički pregled vozila te je zadržala javne ovlasti postavljanja pravila i normi kod tehničkih pregleda i registracija. Borba do kraja Do sada je bilo neuspješnih pokušaja da MUP preuzme poslove i ovlasti Centra za vozila, kako bi proračun mogao dobiti dodatna sredstva, ali od toga se odustalo iz nepoznatih razloga. Kada bi MUP preuzeo poslove tehničkih pregleda vozila od CVH-a i HAK-a to bi značilo dodatni prihod MUP-u za plaće svojih djelatnika i za pokriće ostalih troškova za oko 130 milijuna kuna godišnje. Pored svega CVH je ovlašten za pregled tehničke ispravnosti vozila i izdavanje raznih atesta, ali sudjeluje i u izboru investitora i dodjeli lokacija za gradnju novih stanica, te ima pravo da od svake konkurentske stanice u vlasništvu drugih privatnih i pravnih osoba naplaćuje postotak prihoda. Zbog svega ovoga formirana je ozbiljna inicijativa vlasnika stanica za tehničke preglede, osiguravajućih društava i korisnika usluga tehničkog pregleda vozila da se ukine monopol CVH-a, privatne tvrtke. Time bi se ukinula dominacija, sukob interesa i samovolja vlasnika CVH-a u nametima prema stanicama za tehnički pregled vozila i vozačima, a državni proračun dobio bi prijeko potrebna svježa sredstva koja sada završavaju u privatnim džepovima. Stavljanjem CVH-a izvan zakona očekuje se da bi se mogle aktivirati kaznene prijave protiv odgovornih iz ove tvrtke koje su do sada bile stopirane. Da ova inicijativa ima težak zadatak dokazuje i podatak da CVH godišnje troši više od 10 milijuna kuna na darove i potpore za koje se ne zna gdje završavaju, ali se pretpostavlja, jer do sada CVH čvrsto drži svoju poziciju bez obzira na političke rotacije na vlasti. (R)

Autor:

Važna obavijest:

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu PDN dopušteno je samo registriranim korisnicima.

Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu PDN te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.