Kada liječnici moraju prijaviti zdravstveno stanje vozača policiji

14.05.2024. 10:23:00

Ako ste mislili da možete skriti neko zdravstveno stanje koje bi moglo ugroziti vašu sposobnost upravljanja motornim vozilom, ti su dani iza vas. Na snagu je stupio novi Pravilnik o zdravstvenim pregledima vozača i kandidata za vozače Ministarstva zdravstva, a koji obvezuje sve liječnike da prijave policiji svako zdravstveno stanje svog pacijenta zbog kojeg ne bi smio sjesti za volan dulje od 6 mjeseci. Ovim Pravilnikom hrvatsko zakonodavstvo preuzima već izdane akte Europske unije i usklađuje se s EU direktivama, koje imaju za cilj omogućiti policiji bolji uvid u zdravstveno stanje vozača i njihovu moguću nesposobnost za sudjelovanje u prometu.

Kako se provodi evidentiranje zdravstvenog stanja vozača?

Prilikom redovnog zdravstvenog pregleda kod izabranog liječnika, za sve one tegobe koje mogu prestati u roku od 6 mjeseci a utječu na sposobnost upravljanja vozilom- dobit ćete pisano upozorenje liječnika o smanjenim mogućnostima upravljanja vozilom koje se unosi u Centralni zdravstveni informacijski sustav Republike Hrvatske. U ovom slučaju neće biti potrebno ponovno doći na pregled nakon isteka upozorenja, niti će liječnik biti dužan o tome obavijestiti policiju.
Ako se radi o većim tegobama koje bi mogle utjecati na vašu fizičku ili psihološku sposobnost upravljanja motornim vozilom, liječnik će vam izdati pisanu zabranu upravljanja vozilom.
To se upozorenje ne odnosi samo na bolest već i na djelatne tvari koje značajno utječu na psihofizičke sposobnosti i na sposobnost upravljanja motornim vozilima. Liječnik vam je dužan uručiti Potvrdu o privremenoj nesposobnosti za upravljanje motornim vozilom.

Što izrečeno upozorenje znači u slučaju nesreće?

Bez obzira na njenu duljinu, sve tegobe koje utječu na sposobnost upravljanja vozilom ulaze u medicinsku dokumentaciju vozača. Evidencija u medicinskoj dokumentaciji mora obavezno sadržavati vrstu izrečene mjere kao i njeno trajanje
Taj podatak je posebno važan ako vozač sudjeluje u prometnoj nesreći, jer će s jasno upisanim upozorenjem odgovornost biti potpuno na vozaču, a ne i na liječniku. Nakon nesreće sudskim putem se može ući u spis i utvrditi da se vozač nije pridržavao izrečene zabrane, što ga u potpunosti stavlja u poziciju krivca za navedenu nesreću.
Ako se uvidom u zdravstveni karton dokaže da je krivnja na nesavjesnom vozaču jer vozi bez valjanog dopuštenja, to će se zasigurno odraziti i na odluku osiguravajuće kuće o isplati štete, bude li za to osnova.

Koja su to stanja koja utječu na izricanje upozorenja ili zabranu?

Nisu sva zdravstvena stanja jednako opasna, ali svojim utjecajem na psihofizičko stanje pacijenta-vozača mogu biti krucijalna u nekim situacijama u prometu te bilo fizički, bilo psihički, onemogućiti vozača da pravodobno reagira ili uoči na vrijeme moguću opasnost.
To se može odnositi na jake glavobolje, išijas, upalu očiju, akutni stres, postoperativno stanje i sva druga stanja koja ometaju koncentraciju u vožnji ili iziskuju liječenje lijekovima koji mogu omesti vozačevu svijest za vrijeme vožnje.
Ako je pacijentu novodijagnosticirana epilepsija, moždani udar, multipla skleroza, šećerna bolest, apneja ili gubici svijesti, izriče mu se zabrana upravljanja motornim vozilom i obavještava se policija.

Može li se upozorenje ili zabrana ukloniti prije vremena?

Ukoliko liječnik procijeni, može vas pozvati na ponovni pregled kako bi provjerio ima li promjena u vašem zdravstvenom stanju za vrijeme trajanja zabrane upravljanja vozilom.
Ako niste suglasni s izrečenom zabranom, a dobili ste upozorenje koje ne traje dulje od 6 mjeseci, možete se žaliti i u roku od 15 dana od izricanja zabrane, obaviti pregled kod specijalista medicine rada u svrhu utvrđivanja zdravstvene sposobnosti za upravljanje motornim vozilom.

Što je krajnji cilj uvođenja izmjena u Pravilnik o zdravstvenim pregledima vozača?

Prvenstveno se želi postići veća sigurnost za sve sudionike u prometu, s obzirom na raznoliku paletu bolesti i lijekova koji značajno utječu na nečiju sposobnost upravljanja motornim vozilima. Pri čitanju svakog lijeka koji nam propiše doktor, uvijek postoji i rubrika koja se odnosi na utjecaj tog lijeka na naše vozačke sposobnosti, ali nažalost mnogi ih previde ili ne shvaćaju ozbiljno.
Cilj Pravilnika nije u tome da se stvori konfliktni odnos između liječnika i pacijenta-vozača, već da svatko preuzme svoj dio odgovornosti za opću sigurnost. Niti liječnik može garantirati za pacijenta koji ne surađuje, niti se vozač s izrečenim upozorenjem ili zabranom može skrivati iza liječnika u slučaju nesreće.

Ne možemo utjecati na to koje će nas tegobe i zdravstvena stanja zadesiti, ali možemo biti odgovorni građani i poštivati upute koje dobijemo, kako možda zbog kratkotrajne nesposobnosti ne bi doveli svoj život i život drugih u opasnost.
Upravo zbog toga su izmjene donesene i trebaju se poštovati, bez obzira koliko nam se činilo da ne možemo bez vožnje.
Uvijek postoji privremeno rješenje u vidu pomoći obitelji, prijatelja, taksi službi ili javnog prometa, a sve u cilju općeg i pojedinačnog dobra.

Pravilnik u cijelosti možete pročiatati OVDJE

Izdvojili smo slijedeće, koje bi se dijelom odnosilo na HRVI: 

7. PSIHIČKI POREMEĆAJI I POREMEĆAJI U PONAŠANJU

Vozaču prve i druge skupine sposoban je upravljati motornim vozilom ako nema duševni poremećaj (urođen ili stečen kao posljedicu bolesti, ozljede ili neurokirurških operacija), mentalnu retardaciju, poremećaje ponašanja uzrokovan starenjem, poremećaj osobnosti koji dovodi do pogoršanja sposobnosti rasuđivanja i ponašanja.

Ako kod vozača postoje patološka stanja iz prethodnog stavka zdravstvenu sposobnost za upravljanje vozilom utvrđuje specijalist medicine rada/medicine rada i sporta ili izabrani liječnik na temelju ciljanog mišljenja specijaliste koji liječi vozača. Ciljano mišljenje se izdaje nakon ciljanog pregleda kod specijaliste koji mora sadržavati procjenu psihičkog statusa, progresije bolesti ili poremećaja i rizika ponavljanja bolesti i prognozu bolesti.

9. UPORABA ZABRANJENIH DROGA, ZABRANJENIH
PSIHOTROPNIH TVARI I NJIHOVIH METABOLITA TE
ZLOUPORABA PSIHOAKTIVNIH DROGA
(u daljnjem tekstu: droga)

1. Vozači prve skupine

Vozač prve skupine sposoban je upravljati motornim vozilom ako:

– je sposobnost za sigurno upravljanje vozilom utvrđena temeljem zdravstvenog pregleda specijaliste medicine rada/specijaliste medicine rada i sporta ili izabranog liječnika nakon najmanje 6 mjeseci od prestanka štetne uporabe i na temelju ciljanog pregleda specijaliste psihijatra koji liječi vozača

– je uspješno liječen od sindroma ovisnosti o drogama i utvrđena je stabilna faza apstinencije, a njegovu je sposobnost za upravljanje vozilom utvrdio specijalist medicine rada/specijalist medicine rada i sporta ili izabrani liječnik na temelju ciljanog pregleda specijaliste koji liječi vozača, uz uvjet da je vozač podvrgnut redovitim pregledima kod specijaliste koji ga liječi svakih 6 do 12 mjeseci do isteka četiri godine od uspješno završenog liječenja, što mora biti vidljivo iz ciljanih nalaza specijaliste psihijatra

– se liječenje provodi supstitucijskom terapijom kada procjenu zdravstvene sposobnosti za upravljanje motornim vozilom provodi specijalist medicine rada/specijalist medicine rada i sporta ili izabrani liječnik.

Vozač prve skupine koji ovisi o psihotropnim tvarima ili koji ne ovise o takvim tvarima, ali ih redovito zloupotrebljava, ocjenjuje se nesposobnim za upravljanje motornim vozilom.

2. Vozači druge skupine

Vozač druge skupine sposoban je upravljati motornim vozilom ako:

– je sposobnost za sigurno upravljanje vozilom utvrđena temeljem zdravstvenog pregleda specijaliste medicine rada/specijaliste medicine rada i sporta nakon najmanje 12 mjeseci od prestanka štetne uporabe i na temelju ciljanog pregleda specijaliste psihijatra koji liječi vozača

– je uspješno liječen od sindroma ovisnosti o drogama i utvrđena je stabilna faza apstinencije, a sposobnost za upravljanje vozilom utvrdio je specijalist medicine rada/specijalist medicine rada i sporta na temelju ciljanog nalaza specijaliste koji liječi vozača, uz uvjet da je vozač redovito obavljao kontrolne preglede kod specijaliste koji ga liječi svakih 6 mjeseci do isteka četiri godine nakon uspješno završenog liječenja, što mora biti vidljivo iz ciljanih nalaza specijaliste psihijatra.

Vozač koji je na supstitucijskoj terapiji ocjenjuje se nesposobnim za upravljanje motornim vozilom, tijekom korištenja spomenute skupine lijekova.

Vozač druge skupine koji ovisi o psihotropnim tvarima ili koji ne ovisi o takvim tvarima, ali ih redovito zloupotrebljava, ocjenjuje se nesposobnim za upravljanje motornim vozilom.

10. OSTALI UVJETI

Uvjerenje o zdravstvenoj sposobnosti vozača prve i druge skupine ne može se izdati niti produžiti vozaču s bilo kojim oštećenjem, bolešću, poremećajem ili nedostatkom koji nije spomenut u prethodnom tekstu i koji bi mogao imati ili ima za posljedicu funkcionalnu nesposobnost koja utječe na sigurnost upravljanja vozilom, osim ako sposobnost upravljanja vozilom utvrdi liječnik specijalist medicine rada/specijalist medicine rada i sporta ili izabrani liječnik, po potrebi i na temelju usmjerenog pregleda specijaliste odgovarajuće specijalnosti. Ako se ne radi o stabilnoj invalidnosti, bolesti, poremećaju ili oštećenju, potrebno je provoditi redovne liječničke preglede radi tvrđivanja zdravstvene sposobnosti za sigurno upravljanje motornim vozilima.

Također su potrebni redoviti ponovni liječnički pregledi radi produljenja valjanosti vozačke dozvole.

U slučaju sumnje na mogućnost promjene zdravstvenog stanja vozača specijalist medicine rada/medicine rada i sporta ili izabrani liječnik može u Uvjerenju o zdravstvenoj sposobnosti vozača vremenski ograničiti trajanje Uvjerenja o zdravstvenoj sposobnosti i uvesti druga ograničenja određena zakonskim propisima.

No, kako to biva kod nas još uvijek je nepoznanica ili pitanje što ovaj Pravilnik sve donosi. 

Uputili smo upite tj. zatražili pojašnjenja, ali nitko do danas nije odgovorio, zato ne treba paničariti, vrijeme će pokazati svoje, a najviše primjenom u praksi, gdje će se vrlo brzo utvrditi u kojem smjeru ide ovaj Pravilnik.

Izvor: osiguraj.me

Izvorni autor: osiguraj.me/Foto: pixabay

Autor:

Važna obavijest:

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu PDN dopušteno je samo registriranim korisnicima.

Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu PDN te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.