APEL STOŽERA: 'Hrvatski narode, samo vama vjerujemo! Pomozite nam, ovo što se čini sramota je pravne države'

06.07.2014. 10:35:10

"Nas su svi izigrali. Ostao nam je samo hrvatski narod i samo njima vjerujemo. Pravni stručnjaci neka rade što hoće, ali svako pitanje mora proći proceduru i mi smo se toga držali, a sada vidimo da se namjerno otezalo kako bi se moglo pritiskati na Ustavni sud. Stožer se sotonizira, a oni će biti ti koji će narodu uskratiti referendum premda su potpisi skupljeni zakonskim sredstvima", kaže Iljkić.

Nema šanse da će Ustavni sud dozvoliti provedbu referenduma o ćirilici, stav je to profesorice Sanje Barić sa Katedre za ustavno pravo Pravnog fakulteta Sveučilišta u Rijeci. U razgovoru za tportal kazala je kako su čuda moguća, ali da bi takvo nešto bilo toliko nemoguće kao da Sunce izađe na zapadu.

Na njenu izjavu reagirao je jedan od članova Stožera za obranu Vukovara Vlado Iljkić. Kako nam je kazao oni ništa ne krše jer rade sve što čine ostale zemlje članice EU. "Okvirna komisija Hrvatskoj ne propisuje cenzus", tvrdi Iljkić, a jedan od načina da građani iskažu svoje mišljenje o nečemu jest referendum. Iljkić napominje da ono na čemu Stožer inzistira nije referendum o ćirilici nego o usklađivanju hrvatskim zakona sa onima većine razvijenih zemalja. Tim se promjenama ne mijenjaju prava manjina nego se ona primjenjuju u mjestima u kojima je 50 posto stanovništva druge nacionalnosti. "Pravni sustav u Hrvatskoj prepoznaje tri načina ostvarivanja prava, a to su sami ustavni zakon, Međunarodni ugovor ili Lokalni statut", tvrdi naš sugovornik. Stožeru nije cilj smanjene prava manjina, a to se neće postići niti zakonom na kojem inzistiraju.

"Smanjene prava manjina bi značilo da se primjerice dvojezični natpisi na sudovima na koje po važećem Zakonu imaju pravo ne bi mogli stavljati po novom. Dakle, da je njihov opseg manji. Ali to nije tako. Pravo na ravnopravnu službenu upotrebu jezika bi ostalo istog opsega, ali bi se predloženom izmjenom promijenio uvjet za ostvarivanje toga prava (postotak koji manjina treba činiti u gradu ili općini)", objašnjava Iljkić. Nadalje dodaje da je Ustavni zakon donesen u osloncu na Okvirnu konvenciju o zaštiti nacionalnih manjina.

"Glede ravnopravne službene upotrebe jezika nacionalne manjine, ona propisuje dva uvjeta: postojanje stvarne potrebe i zahtjev manjine. Stvarna potreba treba biti objektivno određena i u pravilu se određuje udjelom stanovništva (postotkom). Konvencija ujedno određuje koja se to mjera, kojom se ograničavaju Konvencijom zajamčena prava manjina, ne smije poduzimati. Riječ je o mjeri preseljavanja stanovništva kako bi se promijenili omjeri između većinskog i manjinskog stanovništva s namjerom da se manjini onemogući ostvarivanje zajamčenih prava. Druge mjere Konvencija ne zabranjuje jer one mogu biti opravdane i legitimne. Drugim riječima, iz Konvencije ne proizlazi da se jednom postavljeni kriteriji, uz iznimku mjere namjernog preseljenja stanovništva, ne bi mogli postrožiti ili ublažiti. Primjenu konvencije nadzire Savjetodavni odbor i Odbor ministara Vijeća Europe", ističe Iljkić. Podsjetio je da je RH propisivala uvjet da nacinalna manjina mora činiti većinu (50 posto plus jedan) u nekom gradu i općini, ali tada se nitko nije bunio govoreći da je to diskriminacija. Naš sugovornik napominje da oni nikome nisu ukinuli prava već da se samo cenzus mijenja, a sve ovo što se trenutno čini Iljkić naziva izravnim pritiskom na Ustavni sud.

"Nacionalna manjina makar imala 100% udio u stanovništvu nekog grada ili općine, ostaje nacionalna manjina. Je li neka zajednica manjinska ili nije, određuje se s obzirom na njezin udio u ukupnom stanovništvu države. Ako je pak riječ o matematici i logici onda je izlišno uopće, a pogotovu javno polemizirati sa premijerom, ministricom vanjskih poslova i gospodinom Pusić o tome je li 50 veće od „50" ili je jednako kako tvrdimo mi. Konačno čitava pravna znanost zasniva se na težnji ka jednakosti i jednakopravnosti a taj je ideal i njen krajnji cilj. Naš prijedlog je na toj liniji i nikako ne može biti diskriminatoran. Konačno, da ne tražimo primjere drugdje, nalazio se u strožem obliku u prijašnjem Ustavnom zakonu i nikada nije bio tako okarakteriziran", tvrdi Iljkić te dodaje da su se oni obratili Ustavnom sudu na kojem ostaje donošenje odluka. Jasno je našem sugovorniku i zašto se Hrvatska nalazi u ovako lošoj situaciji. "Ako je ovo što gospođa iz Rijeke govori stručno mišljenje ne treba se čuditi što nam je država u ovom stanju. To je izravan pritisak, a narod ima pravo na referendum", smatraju u Stožeru. Po prvi puta Iljkić nam je otkrio zašto su se članovi Stožera za obranu Vukovara uopće odlučili na prikupljanje potpisa za referendum. Kako je kazao Vukovar nije vjerovao u pravosuđe i obratio se hrvatskom narodu. "Nas su svi izigrali. Ostao nam je samo hrvatski narod i samo njima vjerujemo. Pravni stručnjaci neka rade što hoće, ali svako pitanje mora proći proceduru i mi smo se toga držali, a sada vidimo da se namjerno otezalo kako bi se moglo pritiskati na Ustavni sud. Stožer se sotonizira, a oni će biti ti koji će narodu uskratiti referendum premda su potpisi skupljeni zakonskim sredstvima", kaže Iljkić napominjući da su i sve ostale aktivnosti Stožera u skladu sa zakonom. Na koncu, naš sugovornik pozvao je hrvatski narod da im pomogne jer sve ovo što se čini po njima je sramota pravne države i hrvatskih pravnika.

  • Autor: Iva Međugorac
  • Photo: Ivica Galovic/PIXSELL
Izvorni članak možete pogledati OVDJE  

Autor:

Važna obavijest:

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu PDN dopušteno je samo registriranim korisnicima.

Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu PDN te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.