FRLJIĆ NAPAO ANU LEDERER: ‘Politički sam aktivist, pa šta!? A ona lupa k’o Maksim po diviziji’

13.06.2018. 12:24:49

Redatelj Oliver Frljić za tportal je komentirao ocjenu pročelnice zagrebačkog Gradskog ureda za kulturu Ane Lederer kako ono čime se on bavi nije kazališna umjetnost, već ‘politički aktivizam’ te da ga stoga ne bi trebalo financirati javnim novcem ‘Frljić je bio zanimljiv redatelj, a njegov vrlo nadaren i kritički odnos prema određenim temama bio je u određenom trenutku interesantan. Međutim kad se to pretvorilo u politički aktivizam, mislim da nije mjesto tome u gradskim kazalištima’, izjavila u dva navrata intendantica HNK, a odnedavno  pročelnica zagrebačkog Gradskog ureda za kulturu Ana Lederer. U slučaju Olivera Frljića, objasnila je, ‘može se povući granica’ između umjetničkih sloboda i političkog aktivizma. Na pitanje kako komentira te ocjene, Frljić za tportal kaže  kako su ‘kazališna nepismenost Ane Lederer u kombinaciji s enormnom količinom frustracija i osvetoljubivosti zastrašujuće’. ‘Znače li ovoj personi išta imena kao što su Erwin Piscator, Bertold Brecht, Christoph Schlingensief, The Living Theater ili Bread and Puppet – da nabrojim samo nekoliko onih koji bi po njezinim kriterijima također završili u političko-aktivističkom košu? Na njezinu žalost, svi pobrojani su svojim umjetničkim radom i relevantnošću u povijesti umjetnosti trilijunima svjetlosnih godina daleko od bilo čega što je ona ikada napravila. Zanima me, kad ovako lupa k’o Maksim po diviziji, je li ista ikada čula barem za koncept političkog kazališta? Ako nije, sa zadovoljstvom ću je upoznati s činjenicom da je isto dio nastavnog programa i na zagrebačkoj Akademiji dramskih umjetnosti, na kojoj, gle čuda, predaje i njezin dojučerašnji partner i bratić partijskog joj kolege Zlatka Hasanbegovića – Ozren Prohić. Ako govori o mojoj aktivističkoj ‘deformaciji’, svakako će morati uzeti u obzir i udio koji je u njoj imao Prohić’, kaže Frljić, dodajući da mu je ‘dotični, naime, bio profesor i na nekoliko ispita mentor’. ‘Da sam se pretvorio u ovo što jesam – ‘političkog aktivistu’, a ne redatelja onako kako si ga zamišlja Ana Lederer – svakako spada i u njegove zasluge. Ili me je intencionalno formirao kao ‘aktivistu’ ili je propustio napraviti svoj posao pa na kraju nisam ispao redatelj po mjeri Ane Lederer. Ali predlažem joj da, sljedeći put kad ga vidi, pita što je od ovo dvoje na stvari’, poručio je Frljić te dodao da je Zlatko Hasanbegović, dok je bio ministar kulture, ‘svojim cenzorskim potezima pokušavao dati kakvu-takvu pravno-formalnu masku’. ‘Kroz ovo što radi Ana Lederer vidimo da se ona neće zamarati takvim stvarima. Ona je cenzuru kao svoju kulturnu politiku najavila već u nastupnom intervjuu.’ Frljić podsjeća i kako je za vrijeme drugog mandata Lederer u zagrebačkom HNK-u jedan dnevni list pravio anketu među redateljima njegove generacije. Pitanje je bilo tko bi od njih, ako bi se ukazala prilika, surađivao s tadašnjom intendanticom. ‘Bio sam jedini koji je rezolutno odbio takvu mogućnost’, kaže Frljić. ‘Smatram da dvije sezone koje je ona provela na čelu ove kazališne institucije konkuriraju za nešto najneinventivnije što se ovom kazalištu dogodilo u njegovoj cjelokupnoj povijesti. Broj režija koje je njezin tadašnji partner, već spomenuti Ozren Prohić, imao u tom razdoblju uvelike nadilazi za hrvatsku kulturu uobičajene nepotističke standarde. O točnom broju istih mogao bi nas izvijestiti član Kazališnog vijeća HNK Zlatko Hasanbegović’, zaključuje Frljić. S Anom Lederer je, tvrdi, dosad imao samo jedan susret. ‘Bilo je to u beogradskoj Srpskoj kafani, dok sam radio ‘Oca na službenom putu’ u Ateljeu 212. Moram priznati da ima puno ironije u činjenici da se prvi i jedini susret jednog ‘nacionalnog izdajnika’ i pobočnice Hasanbegovićeve desne kulturne revolucije dogodio baš na tom mjestu’, kaže. Dodaje i da nema nikakvih planiranih projekata u Zagrebu. ‘Što god lupetala nova pročelnica kulture, planova za Zagreb nemam, niti sam ih imao i prije njezinog imenovanja. Ono što je bilo odavno dogovoreno – ‘Šest likova traži autora’ u Kerempuhu – sam napravio. Do 2019., a i veći dio 2020., radim u Njemačkoj. Predlažem pročelnici da provjeri u kojim institucijama. A vama predlažem da napravite malu anketu među ravnateljima zagrebačkih kazališta, da vidite tko bi se uopće usudio pozvati me na suradnju nakon onoga što je pročelnica rekla urbi et orbi’, poručio je Oliver Frljić.

Autor:

Važna obavijest:

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu PDN dopušteno je samo registriranim korisnicima.

Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu PDN te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.