15. svibnja 1992. – Herojski prelet Selaka i Ivandića

15.05.2024. 09:20:00

Na današnji dan prelet MIG-ova 

Početkom Domovinskog rata Hrvatska nije imala borbene zrakoplove, nego su ratne zadatke obavljali prenamijenjeni i za ratne zadaće osposobljeni civilni poljoprivredni i sportski zrakoplovi.

Dok je prelet Rudolfa Perešina u Klangerfurtu u Austriji u listopadu 1991. pridonio internacionalizaciji rata u Hrvatskoj, prelet Danijela Borovića u veljači 1992. donio je Hrvatskoj prvi nadzvučni borbeni zrakoplov. Tri mjeseca nakon Borovića još su dvojica hrvatskih pilota, Ivan Selak i Ivica Ivandić, prebjegli svojim migovima-21 u Hrvatsku. Planiranje preleta počelo je mjesecima prije, a postojao je i bitan uvjet zbog kojeg je sve bilo kompliciranije: željeli su otići zajedno.

Iako su planirani prije nego još sredinom 1991. godine, zbog nekih otegotnih okolnosti akciju su morali odgoditi. Ivandić je godinu dana prije preleta imao problema s požarom na avionu, a Selak je u listopadu 1991. doživio zrakoplovnu nesreću u kojoj su dvojica njegovih kolega izgorjela. On je jedini preživio. Zbog toga je dozvola da se opet može poletjeti tek u ožujku 1992. Trenutak odluke došao je 15. svibnja 1992. Dio eskadrile, s osam aviona po četiri para, u kojem je letio i Ivandić, uvježbavao je program obilježavanja Dana zrakoplovstva.

Jedan pilot morao se odustati zbog zdravstvenih problema i posljednji letački par priključio se Selak. Na planiranju leta dvojica pilota nisu se ni pogledala. Nisu se željeli razotkriti, ali su znali da je nastupio odlučujući trenutak. Prvi je poletio Ivandić. Već je kružio nad Srbijom i imao problema s gorivom. Naime, prema dogovoru čekao je da Selak preko radija potvrdi da je i on poletio. Kada je potvrda stigla napokon, Ivandić je krenuo prema Splitu. Središte Dalmacije bio je logičan, najbliži izbor. Selak se ubrzo odvojio od svog “para” i krenuo prema Zagrebu. Imao je dovoljno goriva. Ne, obojica bi, ovisno o okolnostima, sletjela bilo kamo, “pa i na autocesti, samo da su u Hrvatskoj”. Piloti su sretno sletjeli. Ivandić sa svojim MiG-om na Resniku, a Selak na Plesu. Ivandićev zrakoplov nazvan je „Osvetnik Vukovara“, a Selakov „Osvetnik Dubrovnika“ i zajedno s Borovićevim MiG-om, od njih je ustrojena Prva lovačka eskadrila Hrvatskoga ratnog zrakoplovstva.

Izvor: Portal dnevnih novosti

Izvorni autor: PDN - arhiva/Foto: snimka zaslona/YouTube

Autor:

Važna obavijest:

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu PDN dopušteno je samo registriranim korisnicima.

Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu PDN te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.