Debakl s hangarima: Banožiću je Graditelj svratišta prije četiri mjeseca bio preskup, a sad mu za posao koji opasno kasni plaća 1,5 milijuna kuna više

30.06.2022. 14:38:00

Neodlučnost i loša procjena Ministarstva obrane (MORH) vezani za izgradnju hangara za helikoptere Black Hawk na letjelištu Lučko hrvatske će porezne obveznike koštati 1,5 milijuna kuna više nego što je trebalo. Riječ je o jednom od dva hangara koje je MORH trebao izgraditi prije nego su prva dva helikoptera stigla u Hrvatsku početkom veljače, a za što niti četiri mjeseca kasnije radovi još nisu počeli

Hrvatska se, podsjetimo, oprema s četiri nova Black Hawka, od kojih su dva američka donacija, a preostala dva kupuje po cijeni od 83 milijuna dolara. MORH je prošle godine raspisao dva odvojena postupka javne nabave, jedan za spomenuti parkirni hangar i drugi za veći hangar s infrastrukturom. Nabava za drugi hangar je poništena zato što je najniža ponuda od 53,5 milijuna kuna bila osjetno veća od procijenjenih 32 milijuna i tu se čeka raspisivanje nove javne nabave. No, nesnalaženje Ministarstva oko posla s izgradnjom manjeg, parkirnog hangara rezultirat će time da će se taj posao platiti oko 1,5 milijuna kuna više nego što se to moglo napraviti prije četiri mjeseca.

Zanimljive stvari oko te javne nabave počele su se događati nakon 3. siječnja, kada je MORH prihvatio najpovoljniju ponudu tvrtke Izgradnja futura od 11,7 milijuna kuna bez PDV-a i ušao u pregovore. Iako je procijenjena vrijednost ovog posla bila osam milijuna, zakon dozvoljava da se nabava provede unatoč tome što cijena premašuje onu procijenjenu, ako je osigurano dovoljno novca. No, taj je posao propao dva mjeseca kasnije, 1. ožujka, zato što je tvrtka, kako piše u dokumentaciji, tražila isplatu predujma pravdajući to poremećajima na tržištu, a MORH ustvrdio kako to zakonski nije moguće napraviti.

Sljedeća najpovoljnija ponuda bila je ona tvrtke Graditelj svratišta, koja je iznosila 12,7 milijuna kuna bez PDV-a. Umjesto da MORH pokuša u svom proračunu, koji je u to doba iznosio 7,3 milijarde kuna, a nakon rebalansa u svibnju je još za oko 300 milijuna kuna veći, pronaći još milijun kuna, što bi bilo opravdano zbog važnosti i hitnosti posla, natječaj se poništava uz obrazloženje da ponuda premašuje procijenjenu vrijednost posla. Poništenjem nabave nije prekršen zakon, no pitanje je jesu li u MORH-u bili svjesni kretanja cijena na tržištu jer je bilo očekivano da će troškovi roba i usluga do raspisivanja nove javne nabave gotovo sigurno rasti. Na upit tportala početkom travnja zašto nisu ušli u pregovore s drugim najpovoljnijim ponuđačem jer da je teško očekivati da će na nekom budućem natječaju uspjeti ispregovarati jeftiniju ponudu, iz MORH-a su, među ostalim, odgovorili kako je 'nezahvalno prejudicirati ishod bilo kojeg nadmetanja na ovaj način kojeg spominjete u dodatnom upitu'.

 

'U Ministarstvu obrane svjesni smo važnosti i hitnosti samog nadmetanja, ali kao javni naručitelj dužni smo se pridržavati svih zakonskih odredbi, što smo u ovom slučaju i učinili. Naglašavamo kako je nezahvalno prejudicirati ishod bilo kojeg nadmetanja na ovaj način kojeg spominjete u dodatnom upitu. Također, naglašavamo kako će se postupak provoditi javnom objavom i transparentno prema svim zainteresiranim gospodarskim subjektima. Ministarstvo obrane kao javni naručitelj vodit će brigu o zakonitosti postupka kao i svim preduvjetima koji moraju biti ispunjeni kako bi javni naručitelj započeo pa tako i završio postupak. Također vodit ćemo brigu o odgovornosti za učinkovito trošenje proračunskih sredstava što nalaže i fiskalna odgovornost odgovorne osobe javnog naručitelja', odgovorili su iz MORH-a 15. travnja na upit poslan 8. travnja.

 

Unatoč tome što su iz MORH-a odgovorili kako su svjesni važnosti i hitnosti izgradnje hangara te kako će voditi brigu o odgovornosti za učinkovito trošenje proračunskih sredstava, novu javnu nabavu raspisali su tek 12. svibnja, više od dva mjeseca nakon poništenja prve i to po procijenjenoj vrijednosti koja je bila 14 milijuna kuna, odnosno oko 1,3 milijuna višoj od ponude koju nisu željeli prihvatiti u prethodnoj javnoj nabavi. Mjesec i pol kasnije, 29. lipnja, objavljeno je da je prihvaćena nova ponuda tvrtke Graditelj svratišta od 14,2 milijuna kuna, odnosno oko 1,5 milijuna više od ponude iste tvrtke koju MORH nije htio prihvatiti u ožujku.

Ako se ovaj posao uspješno privede kraju i ne bude novih poništavanja nabave ili odgoda, time se rješava tek manji dio problema, jer još uvijek ostaje obaveza izgradnje većeg hangara za koji je najniža ponuda prije pola godine bila 53,5 milijuna kuna, a u novoj javnoj nabavi teško da će se moći postići čak i ta cijena, a kamoli neka niža.

Izvor: tportal.hr/Foto: fah

Izvorni autor: Vanja Moskaljov

Autor:

Važna obavijest:

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu PDN dopušteno je samo registriranim korisnicima.

Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu PDN te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.