DRAMATIČAN PREOKRET: Skladišta prepunjena, brodovi odlaze, cijena plina bi mogla pasti i na nulu?!

28.10.2022. 13:24:00

Bez obzira na ekstremnu razinu energetske neizvjesnosti po pitanju opskrbe ključnim energentima, EU se iznenada suočila s apsurdnom situacijom da ne može prihvatiti količine plina koje joj se isporučuju, što će mu drastično ispuhati cijenu, možda čak i do bescjenja. Iako to zvuči apsurdno, količine plina koje upravo pristižu u EU tolike su da čistim mehanizmom, prema kojem funkcionira europsko tržište plina, mora doći do drastičnog pada cijene, i to prvenstveno kratkoročno, ali možda i na nešto duži rok, piše Jutarnji list

Na to da je trenutačno po pitanju isporuka i cijene plina EU kratkoročno u jako dobroj poziciji nedavno je upozorio predsjednik ENNA Grupe Pavao Vujnovac na konferenciji Jutarnjeg lista, ali u samo nekoliko dana pritisak isporuka plina toliko se povećao da vjerojatno niti Vujnovac nije očekivao da će isporučioci zbog pada cijena u EU početi okretati brodove s ukapljenim plinom koji čekaju pred europskim LNG terminalima prema Aziji. Trenutačna opskrbljenost EU plinom predstavlja jedan od šokova za režim Vladimira Putina koji očigledno računa sa zimom kao strateškim saveznikom, a postaje jasno da mu ove zime taj saveznik u EU neće biti naročito koristan.

Postoji niz razloga zbog čega EU kratkoročno može biti mirna kad su u pitanju opskrba i cijene plina.

Prvo, razine popunjenosti europskih skladišta plina na prosječnim su razinama iznad 90 posto, ali se zaboravlja da su glavni hubovi za replinifikaciju u Francuskoj, Italiji i Španjolskoj popunjeni blizu 100 posto.

Europska komisija i zemlje članice još su ljetu pokrenule kampanju dobave ukapljenog plina (LNG – Liquid Natural GAS) jer se morala osigurati neovisnost o ruskim isporukama prije zime. U akcijama takvih epskih razmjera teško je planirati, pa je nedavno došlo do velikih zastoja u iskrcavanju plina s brodova jer je postalo nemoguće osigurati prihvat u Italiji, Španjolskoj i Francuskoj.

Drugim riječima, veliki broj LNG brodova trenutačno pluta ili kruži u blizini LNG terminala čekajući na red kako bi isporučili naručeni plin. Međutim, narudžbe su tolike da se broj LNG brodova na čekanju vrlo brzo povećava te je postalo jasno kako će to čekanje postati toliko dugačko da će se pretvoriti u problem za trgovce.

S obzirom na to da isporuke plina ovise o temperaturama u Europi, vremenska prognoza govori kako će se problem pretjerane opskrbe ukapljenim plinom u danima koji dolaze dodatno povećati. Naime, barem do početka sljedećeg mjeseca temperature u EU bit će pretežito iznad 15 stupnjeva Celzijevih, što znači kako neće brzo doći do značajnog povećanja potrošnje te pražnjenja skladišta.

Metež u opskrbi ukapljenim plinom osim kratkoročnog rušenja cijene plina (raspon od nekoliko dana do nekoliko tjedana), možda sa sobom donosi i nešto duže pozitivne perspektive za europske potrošače. Kako je primijetio ekspert Andreas Steno Larsen, tržišta roba funkcioniraju tako da reagiraju na fizičke limite isporuka, pa kratkoročna pretjerana opskrba može značajno spustiti cijelu krivulju zarada na plinu prema dolje.

Otvara se pitanje koliko će ova pretjerana opskrba plinom srušiti cijene kratkoročno, pa potom dugoročno. Pojedini eksperti čak postavljaju pitanje jesu li trenutačne pretjerane isporuke za EU tolike da bi cijena u jednom trenutku mogla doći blizu čiste nule, što bi sigurno moglo zamutiti pogled ruskog autokrata Putina, koji računa s energetskom panikom EU kao najmoćnijim projektilom u geopolitičkom arsenalu.

Tzv. benchmark cijena prirodnog plina u EU ovog je tjedna već pala na razinu koja je 70 posto ispod rekordne u kolovozu. To što su europske države i kompanije tijekom ljeta panično naručivale velike količine ukapljenog plina diglo je razinu popunjenosti skladišta 10 postotnih poena iznad prošlogodišnje, kada sukob u Ukrajini još nije počeo.

Isporučiocima plina postaje problematično ostavljati LNG tankere da plutaju pred europskim dokovima, pa je tako krenulo i njihovo preusmjeravanje, ali još nije jasno može li se to pretvoriti u trend. U zadnji dva-tri dana barem je jedan LNG brod s alžirskim plinom preusmjeren iz Europe prema Aziji jer prodavatelji očekuju višu cijenu.

„Imate razine uskladištenog plina koje su ljudi samo mogli sanjati prije nekoliko mjeseci“, naglasio je za NYT Massimo Di Odoardo iz firme specijaliziranje za plinsko tržište Wood Mackezie.

Ne treba zaboraviti kako su trenutačne cijene plina, iako su značajno pale, povijesno gledano ipak na povišenoj razini tj. dvostruko su više nego prije godinu dana odnosno više su nego višegodišnji prosjeci. Ova situacija s pretjeranom opskrbom i dalje nije donijela dovoljno dobre vijesti za niz energetski intenzivnih industrija koje su već privremeno zaustavile proizvodnju zbog neisplativosti.

Niz valjaonica aluminija, čeličana, kao i tvornica umjetnih goriva prekinulo je proizvodnju, što je na pojedinim lokalnim tržištima smanjilo potražnju. Primjerice, u Italiji je potražnja velikih potrošača za plinom 10 posto manja nego prije mjesec dana.

Pad cijena plina sa sobom donosi i neke rizike, kao što je hazard povećanja potrošnje u situaciji kad si to dugoročno ipak ne možete priuštiti, a opasno je i ako dođe do potpunog pucanja povratne sprege između tržišta plina i električne energije.

Izvor: Priznajem.hr/PDN/Foto:priznajem.hr/ wikimedija

Izvorni autor: Jutarnji list/Priznajem.hr

Autor:

Važna obavijest:

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu PDN dopušteno je samo registriranim korisnicima.

Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu PDN te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.