Kakav gaf američke vojske, čak 17 mjeseci nisu primijetili problem na nosaču aviona: ‘Posada nije ništa znala...‘

18.05.2023. 09:12:00

Klupko se počelo odmotavati kad je desetak mornara prijavilo simptome koji su mogli biti rezultat izloženosti gorivu JP-5

Neiskorišteni spremnik za vodu na američkom nosaču aviona zagađen je gorivom za mlazne avione, a nadležnima je trebalo čak 17 mjeseci da to shvate, navodi se u nedavno objavljenoj istrazi, piše Business Insider.

Greška je otkrivena kad je posada spojila spremnik na sustav pitke vode nakon čega je iz slavina potekla voda neobičnog mirisa, no ni tada neki nisu bili potpuno svjesni koliko je problem ozbiljan.

Ovog je tjedna mornarica objavila rezultate istrage o tome kako je gorivo na bazi kerozina (JP-5) koje se koristi u vojnim zrakoplovima, zagadilo pitku vodu na brodu USS Nimitz. Klupko se počelo odmotavati kad je desetak mornara prijavilo simptome za koje će dužnosnici mornarice kasnije priznati da su mogli biti rezultat izloženosti JP-5.

Mornari na Nimitzu prvi su put primijetili da brodska pitka voda miriše i ima okus po mlaznom gorivu u rujnu prošle godine, no problem je počeo najmanje godinu dana ranije.

Tijekom istrage, mornarica je otkrila da su ‘ostaci goriva JP-5 ušli u nekorišteni spremnik pitke vode kroz pokvarenu brtvu na vrhu spremnika negdje između lipnja 2020. i ožujka 2021.‘

Dogodilo se to preko tzv. ‘brodskog sustava kaljuže‘, najnižeg dijela unutrašnjosti trupa gdje se potencijalno opasne tvari - poput goriva, ulja ili kanalizacijskih voda - skupljaju tijekom operacija. Kako je pokazala istraga, mlazno gorivo je vjerojatno završilo u tom prostoru zbog kvara glavnog brodskog drenažnog sustava, koji je povezan sa spremnicima koji sadrže JP-5. Zbog pokvarene ili pogrešne brtve poklopca, gorivo je curilo u spremnik pitke vode.

Osam od ukupno 26 brodskih spremnika pitke vode isključeno je iz upotrebe od rujna 2020., i već tad je navedeno da je možebitno došlo do kontaminacije, no ta informacija nije dovoljno jasno iskomunicirana budućim posadama.

‘S obzirom da je napravljen propust koji se nije dovoljno brzo popravio, stanje se dodatno pogoršalo, a problem je prepušten budućim članovima posade koji nisu imali uvid u okolnosti prvobitnog problema‘, kaže se u istrazi.

Sumnja na kontaminaciju

U ožujku 2022. Nimitz je krenuo čistiti nekoliko svojih spremnika za pitku vodu koji su bili puni tekućine i nisu radili zbog sumnje na kontaminaciju morskom vodom.

Zatražili su pomoć od mornaričkog brodogradilišta Puget Sound i Središnjeg pogona za održavanje, koji su ispraznili jedan spremnik, ali nisu mogli učiniti više s obzirom na ograničeno vrijeme i dostupne resurse.

Posada Nimitza tada je smislila plan koji je sadržavao upute o tome kako isprazniti spremnike pomoću ugrađenih pumpi za pitku vodu na brodu kako ne bi morali čekati pomoć iz brodogradilišta.

‘Prilikom izrade dokumenta o redoslijedu radnji koji se koristi za pražnjenje spremnika pitke vode, posada broda nije bila svjesna da bilo koji od spremnika sadrži JP-5‘, navodi se u istrazi. ‘U neslužbenim zapisima je stajalo tek da je spremnik sadržavao mješavinu pitke i morske vode.‘

Misleći da je jedini problem morska voda, posada broda je smatrala da je rizik od kontaminacije sustava pitke vode ispiranjem spremnika nizak.

‘Posada nije znala, niti je razmatrala mogućnost da bi spremnik mogao sadržavati još neke zagađivače osim morske vode‘, navodi se u istrazi.

Kada je proces započeo 16. rujna 2022., ustanovilo se da voda smrdi na mlazno gorivo, a posada nije znala što bi mogao biti uzrok.

Ekipe, stoga, ‘nisu mogle odrediti ili poduzeti odgovarajuće korektivne radnje kako bi se spriječio nastanak značajnijih posljedica. JP-5 se zatim proširio na distribucijski sustav, stvarajući ozbiljniji problem čitavom brodu‘.

Iako izvješće istrage sadrži više od desetak preporuka o tome kako spriječiti da se ovakva kontaminacija ponovi, ne spominju se nikakve disciplinske mjere.

Nedugo nakon što je otkriven problem na Nimitzu, mornarica je priznala da je u vodi pronašla tek tragove mlaznog goriva. Međutim, jedan je član posade broda za Insider rekao da je problem bio gori nego što je služba isprva mislila i da su mornari bili izloženi ‘nezdravoj količini‘ JP-5.

Nimitz nije bio jedini nosač zrakoplova koji je prošle godine imao problema s kontaminiranom vodom. Mornarica je također otkrila da je pitka voda na brodu USS Abraham Lincoln bila zagađena vodom iz brodske kaljuže i bakterijama. Jedan je mornar rekao za Insider da je voda imala ‘užasan‘ okus.

Onečišćena voda na brodovima mornarice relativno je čest problem. Neki bivši mornarički časnici rekli su za Insider da mornari na nosačima zrakoplova i amfibijskim jurišnim brodovima već desetljećima, sporadično, koriste vodu koja je kontaminirana mlaznim gorivom i raznim drugim zagađivačima.

Izvor: jutarnji.hr/Foto:Elliot Schaudt/Afp

Autor:

Važna obavijest:

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu PDN dopušteno je samo registriranim korisnicima.

Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu PDN te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.