Nije stoga čudno što 60% građana ove godine u anketi agencije Hendal i magazina Ja Trgovac izjavljuju kako će štedjeti na blagdanskoj košarici.
Iako inflacija usporava i proteklih mjeseci raste jednoznamekasto - uskrsna košarica, kad je riječ o hrani, ni u kom slučaju ne prati te statistike. U trgovačkim se lancima pažljivim praćenjem kataloga i sniženja i dalje može znatno uštedjeti, no dimljene šunke i rolane lopatice u mrežici te ostali mesni uskrsni asortiman skuplji su 10 do 30% nego lani u preduskrsno vrijeme, janjetina 67,6%, pršut i 103,5%, pastrve 38%, bakalar oko 20%, pola kile malo boljeg kruha za 30%...
Tek jaja, teleći vrat, rebra i lopatica, neke vrste sireva poput goude, rotkvice i maslac, prate li se akcijske ponude, bilježe nešto laganiji pad, dok se na tržnicama, dojam je, mesari i kumice natječu tko će više nabiti cijene. Deset jaja košta i pet eura, dok se, primjerice, u trgovačkim lancima za 4,39 eura prodaje i 30 komada M veličine. Dimljena šunka probila je plafon s 13,50 eura za kilogram u nekim mesnicama, janjetina i kozletina su 16,50 do 17 eura (u trgovačkim lancima najviše 14,99), a dok se odojak, unatoč zlosretnim predviđanjima zbog afričke svinjske kuge koja je potkraj lanjske godine poharala svinjce na istoku Hrvatske, u trgovinama prodaje i za 5,59 eura za kilogram, što je 10 centi više nego u preduskrsno vrijeme lani.
Prema podacima Porezne uprave lanjskih je uskrsnih blagdana, samo u razdoblju od Velikog petka do Uskrsnog ponedjeljka u djelatnosti trgovine na malo (G-47), potrošeno 201,1 milijun eura, što je 22,4 milijuna eura ili nekadašnjih 169 milijuna kuna, odnosno oko 12,5% više nego godinu ranije kada je Porezna zabilježila fiskaliziranu vrijednost od 178,7 milijuna eura. Kroz fiskalne kase prošlo je pak gotovo jednako računa, oko 12,2 milijuna, što znači da su rastu potrošačke košarice ipak najviše doprinijeli inflacija i rast cijena. U čitavom uskrsnom tjednu 2023., od 3. do 9. travnja, protrgovano je 29,2 milijuna računa u vrijednosti 468 milijuna eura, a godinu ranije 29,7 milijuna računa u iznosu 416,5 milijuna eura. Prije pet godina pak, 2019., građani su za uskrsne blagdane, od Velikog petka do Uskrsnog ponedjeljka potrošili 1,4 milijarde kuna, odnosno 185,8 milijuna eura.
Kakva su očekivanja vezana uz blagdansku potrošnju ove godine, pitali smo analitičare. Stručnjakinja za poljoprivredu i prehrambenu industriju Zvjezdana Blažuć kaže je vrijeme uskrsnih blagdana i razdoblje prve značajnije turističke potrošnje u kojoj hrana i piće čine najveći dio izdataka.
- Stoga je potpuno je jasno da će potrošnja za Uskrs bilježiti značajan rast - tvrdi ona te dodaje kako je potrošnja u Hrvatskoj i dalje poluga rasta. I dalje su osigurani uvjeti za njezin rast što je povezano s velikim rastom plaća u javnom sektoru, isplatom uskrsnica, također i dodatkom koji je odobren za umirovljenike. Izgledno je da će potrošnja u uskrsno vrijeme rasti iznad nivoa inflacije koja je u veljači iznosila 4,1%, dok je rast cijena hrane i bezalkoholnih pića još uvijek visokih 5,7%, a restorana i hotela više od 10%, zaključuje Blažić.Stručnjak za maloprodaju Drago Munjiza smatra da će uskrsna potrošnja ove godine biti rekordna i vrjednosno skuplja 6-7% nego što je to bilo prošle godine.
_ Više je uzroka tome. Uskrs ove godine pada u idealno vrijeme za potrošnju u odnosu na razdoblje kada je to jako "rano" u ožujku ili jako "kasno" u travnju, bliže prvosvibanjskim praznicima. Može se očekivati i značajniji dolazak prvih turista u to vrijeme što uvijek povisuje iznose koji se potroše u sektoru maloprodaje živežnih namirnica. Nadalje, netom prije Uskrsa umirovljenici će dobiti značajnu financijsku pomoć, a velikom broju građana zaposlenih u javnim poduzećima i državnim ustanovama sjest će prva, značajno povećana plaća, dok je Vlada RH donijela odluku o daljnjoj kontroli cijena energenata koje su jedne od najpovoljnijih u odnosu na ostatak EU - nabraja Munjiza.
Vladat će i predizborna euforija koja će psihološki potaći ljude na povećanu potrošnju. Nadalje, iznos rasta potrošačkih cijena hrane i pića je iznad 5,5% u odnosu na veljaču prošle godine, ali smo i prvi puta zabilježili blagu deflaciju u odnosu na siječanj kod te vrste robe, objašnjava. Dakle, i samo više cijene, uz stagnaciju prodanih količina, donijet će 5% više potrošnje u financijskom smislu nego za prošlogodišnje uskrsne praznike.
- Što se tiče prodanih količina (broj izdanih računa i prosječan broj artikala u košarici) očekujem blagi rast (manji od 2%), što bi bio bolji rezultat nego onaj ostvaren za božićne/novogodišnje blagdane. Kupovna moć građana za Uskrs će biti značajno viša zbog nominalnog rasta plaća, a kada bi se one deflacionirale za razdoblje usporedbe u odnosu prethodnu godinu/dvije tada bi još uvijek bile nekoliko indeksnih bodova više nego prošlih godina - ističe Munjiza.Što se tiče samih "uskrsnih" proizvoda, očekuje rast prodaje - i financijski i količinski - prvenstveno onih osnovnih koji ulaze u tradicionalnu prehrambenu košaricu (20-ak artikala, poput šunke, jaja, rotkvica, mladog luka, majoneze, hrena...), dok će nasuprot tome prodane količine neprehrambenih i isključivo prigodnih "uskrsnih" proizvoda (kao što su pinca, uskrsne dekoracije, itd...) biti manje nego prošle godine.
U istraživanju agencije Hendal i Ja trgovca ove će godine čak 93% građana na svom uskrsnom stolu imati kuhana jaja (lani 97%), a slijede mladi luk s 83% (-1%) i kuhana šunka s 80% (-4%). Hren će biti na stolu 56% građana, rotkvica 45%, pinca ili sirnica 34%, orehnjača 29%, pečena svinjetina 24%, pogača i pečena janjetina 18%, šunka u kruhu 16%, purica s mlincima 15%, a sarma 13%.
U usporedbi s prošlom godinom tek je nešto manje onih koji planiraju raditi tradicionalni uskrsni doručak ili ručak. Naime, sada to planira 78% građana, dok ih je lani bilo 80%, pokazalo je istraživanje. Najveći dio anketiranih u nabavu namirnica za Uskrs će u hipermarkete i velike trgovine - dvije trećine njih (66%), što je za 6% više nego lani. Iz domaće, vlastite proizvodnje opskrbit će se 17% građana, jednako kao i prošle godine, dok supermarketi i male prodavaonice bilježi lagani pad. Tamo će kupovati 8% građana ili 2% manje nego lani, a jednako toliko ih planira opskrbu obaviti na tržnici samo što je ovdje riječ o značajnijih 4% pada (lani je na tržnici kupovalo 12% građana).
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu PDN dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu PDN te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.