Na jednoj od letačkih zadaća u zrakoplovnoj nesreći aviona Antonov 2 u naselju Šimci kod Sinja, na današnji dan 26. siječnja 1992. poginula su petorica pripadnika Samostalnog zrakoplovnog voda Branko Fridel, Boris Kekez, Davor Šabić, Mladen Škalic i Bojan Vojvoda. Ovaj događaj koji javnosti nije pretjerano poznat, spada u jedan od najvećih gubitaka koji su se dogodili tijekom Domovinskog rata.
Pad aviona koji je prilikom odlaska na borbenu zadaću zapeo o vodič dalekovoda, preživio je jedino Zvonko Kovačević – Kova. On je naknadno kao jedan od instruktora padobranstva u više navrata sudjelovao u provođenju padobranske obuke u centru Šepurine, te izobrazbama pripadnika 350. vojno-obavještajne bojne (VOB) i specijalne policije.
Samostalni zrakoplovni vod djelovao je u 4. brigadi Zbora narodne garde (ZNG) od 1. lipnja 1991., pa sve do 7. veljače 1992. Brojao je 18 pripadnika raspoređenih u dvije skupine, a vodom je zapovijedao pilot Mate Raos-Matko dok je njegov zamjenik i ujedno zapovjednik 1. skupine pilota (šest pilota) bio Branko Fridel. Drugom skupinom padobranaca-diverzanata zapovijedao je Miljenko Jelić.
Sa aktivnostima započeli već 1990. godine
Prije ulaska u sastav 4. brigade ZNG-a povjesnica bilježi kako su pripadnici ovog voda još 1990. započeli s aktivnostima koje će poslije rezultirati ustrojavanjem prve zrakoplovne postrojbe u Domovinskom ratu na području Dalmacije. Sve je započelo, piše Hrvatski vojnik, 17. listopada 1990. na sportskom aerodromu u Sinju kad se okupljaju članovi aeroklubova Split i Sinj te pripadnici tadašnjeg Republičkog štaba Teritorijalne obrane Split s ciljem formiranja organizirane zrakoplovne grupe koja je do ulaska u sastav 4. gardijske brigade nosila naziv Samostalno zrakoplovno odjeljenje Split.
Koristeći zrakoplovnu tehniku aeroklubova Sinj i Split (C-172, C-188, UTVA-75, AN-2 i DO-28) ovaj je vod/odjeljenje prvi započeo s izviđanjem, uvježbavanjem, prevoženjem ljudstva i tehnike, te akcijama oduzimanja tehnike, naoružanja i streljiva iz skladišta neprijateljske vojske. Prvi zračni napad na neprijateljske položaje postrojba je izvela avionom Cessna F 172 M Skyhawk u noći 15./16. lipnja 1991., a korištene su bombe domaće izrade.
Za potrebe protuzračne obrane 4. brigade ZNG-a, pripadnici ove postrojbe samostalno su projektirali i izradili pokretni radar dometa 25 milja, dok su na avionu UTVA-75 ugradili uz nosač za rakete ”Osa“ i ciljnik za noćno djelovanje. Do Sarajevskog primirja (2. 1. 1992.) pripadnici ove zrakoplovne postrojbe izveli su 164 leta ostvarivši oko 180 sati naleta.
Nakon stravične pogibije petorice pripadnika Samostalnog zrakoplovnog voda, odjeljenje pilota ustrojstveno izlazi iz 4. brigade ZNG-a i nastavlja djelovati kao Samostalno zrakoplovno odjeljenje Split u sastavu Hrvatskog ratnog zrakoplovstva (HRZ) dok Odjeljenje padobranaca-diverzanata ostaje u postrojbi 4. brigade ZNG-a.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu PDN dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu PDN te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.