Croatia Airlines zaposlila mehaničare iz Srbije bez radne dozvole!

30.11.2016. 09:23:31

Srbi su tako, na isti način, radili i na Malti, sve dok ih nisu prijavili. Malta njihove dozvole više ne priznaje, a Croatia Airlinesu one su, čini se, sasvim dobre Šef Croatia Airlinesa Krešimir Kučko pohvalio se nedavno u intervjuu za jedan dnevni list kako je Croatia Airlines na dobrim granama. Ipak, kako doznajemo, njihovi 'dobri' rezultati nastali su rezovima prava letenja, poput prodaje prava letenja za London, te neprirodnim rezovima, poput rezova broja mehaničarskog osoblja, ali i zapošljavanjem mehaničara iz Srbije bez radne dozvole. Osim očiglednog problema, gdje se Hrvatima daju otkazi, a zapošljava se strani kadar, važno je istaknuti da Srbija nije dio EASE (European Aviation Safety Agency). Ni jedna država koja nije članica Europske unije, a Srbija to još nije, unatoč 'silnom trudu', nije u EASA-i. Kao takvi, aviomehaničari iz Srbije nemaju pravo na zaposlenje unutar članica EASA-e, što podrazumijeva da nemaju pravo ni zaposlenja u Croatia Airlinesu. Aviomehaničari iz Srbije imaju, naime, samo dozvole iz Air Srbije, njihove avio industrije, koje ne vrijede unutar članica EASA-e. Nikola Matanovac, profesor na Fakultetu strojarstva i brodogradnje te VVG-u i stručnjak za održavanje zrakoplova i zrakoplovne propise, za Direktno.hr objasnio je pojam EASA. "EASA je Europska organizacija za sigurnost u zračnom prometu. Ona na razini Europske unije donosi pravilnike i svi koji su u Europskoj uniji moraju se toga pridržavati. Tako da imaju svoje organizacije u državi, nacionalne, koje prave svoje pravilnike sukladno EASA-i. Svi ti pravilnici imaju snagu zakona, znači kazneno se odgovara ako se ne poštuju“, kazao nam je Matanovac. EASA propisuje 'baš sve', objašnjava nam Matanovac. "Ona propisuje sve; kako će se koristiti avioni, znači operativnu upotrebu, propisuje kako ćete ih održavati, propisuje kako ćete ljude obučavati i dodjeljivati im licence, propisuje kakve učionice, koja oprema, koji predmeti, koliko sati, kakvi ispit, sve živo da bi ujednačili kriterije u svim državama. Tako da vam se prizna ako položite u Hrvatskoj da vam se prizna u Irskoj, recimo, ili nekoj državi Europske unije. I drugi to moraju priznati ako hoće, ali ovi moraju“, naglašava Matanovac. Zemlje koje nisu u Europskoj uniji mogu sudjelovati na sjednicama tih tijela EASA-e, ali nemaju pravo glasa, objašnjava. "Mogu imati status 'pridružene članice', takozvani 'membership', kao što smo i mi svojedobno bili dok nismo ušli u Europsku uniju.“, govori nam. Dozvole za rad u Hrvatskoj izdaje naša agencija za kontrolu zračnog prometa, za sigurnost u Hrvatskoj, kazao je. "Ali i ona je u sklopu EASA-e“, rekao je Matanac za Direktno.hr. Riječ je o Hrvatskoj agenciji za civilno zrakoplovstvo. Oni nam pojašnjavaju kako nisu nadležni za izdavanje ni nadzor posjedovanja radnih dozvola, kao ni za zapošljavanje. "Agencija je nadležna za izdavanje dozvole mehaničara kojom se potvrđuje osposobljenost u smislu kompetencija. Održavanje mogu obavljati osobe koje su imatelji dozvole mehaničara za održavanje kao i one osobe koje nemaju takvu dozvolu ali onda rade isključivo pod nadzorom mehaničara – imatelja dozvole. U državama članicama EU-e se priznaju samo dozvole mehaničara koje su izdane u državama članicama. Većina organizacija za održavanje povremeno angažira dodatno osoblje za održavanje (bilo mehaničare ili osobe koje nemaju dozvolu, a rade pod nadzorom mehaničara), posebno kada se radi o rijetko potrebnim specifičnim radovima ili znanjima te tijekom povećanog obima poslova kroz razne vidove ugovora, bilo neposredno ili putem posrednika. Za takve angažmane nije potrebno odobrenje Agencije. Agencija nadzire da li mehaničari imaju potrebne dozvole te da li osoblje za održavanje, koje nema dozvole, radi pod nadzorom", poručili su iz Agencije. Drugi problem je što aviomehaničari u Srbiji rade samo dnevne preglede zrakoplova tipa A320, jer je Jat tek nedavno dobio dozvole za rad na njima, a u Croatia Airlinesu su radili bazične, potpune preglede rastavljanja i sastavljanja tih zrakoplova za što nemaju dozvole, niti potrebno iskustvo. Naime, u Srbiji oni te preglede nisu ni imali priliku raditi. "Znam da naši dečki iz Croatie idu držati obuke u Srbiju, u Air Serbia, gdje drže obuke za pojedine tipove aviona jer su ovlašteni za to“, kazao nam je Matanac. Srbi su tako, na isti način, radili i na Malti, sve dok ih nisu prijavili. Malta njihove dozvole više ne priznaje, a Croatia Airlinesu one su, čini se, sasvim dobre. Novinar Eduard Petranović, koji se ovom temom bavi već neko vrijeme, kazao nam je kako je razgovarao s hrvatskim mehaničarima iz Croatia Airlinesa. "Jutros su mi potvrdili da su Srbi nedavno 'digli sidro' i otišli iz Croatia Airlinesa, ali potvrđuju da su radili bez valjanih dozvola“. Naveli su mu glavni problem. "Nama je otišlo prošli tjedan devet mehaničara izvan Hrvatske i Croatia je automatski uvezla neke strance. Ovaj put to nisu Srbi, ali su i njihove dozvole upitne valjanosti“. Žale mu se na 'katastrofalne' uvjete. "Mi u Croatia Airlinesu radimo za 3500 kuna, dok su Srbi bez dozvola radili za 25 eura po satu“. Oliver Kolarević, inženjer i preprodavač zrakoplova u CAMO-u, vrlo dobro upoznat s dozvolama za rad aviomehaničara, rekao nam je kako mu je to "prvi glas da netko iz Srbije, koja još nije priznata po EASA standardu, radi u Croatia Airlinesu“. "Oni koji rade u zemljama koje obuhvaća EASA moraju posjedovati licencu koju EASA priznaje. Srbija nije među zemljama koje mogu izdavati takve licence, ali ako je netko svoju licencu dobio u Sloveniji, ili Mađarskoj, Engleskoj, recimo, onda on bez problema može raditi bilo gdje u Europi. Naravno, podliježe nekakvim pravilima što se tiče putovnice, odnosno uvjeta koje svatko mora zadovoljiti da bi radio u Europskoj uniji“, objašnjava Kolarević. Upit o zapošljavanju aviomehaničara iz Srbije poslali smo Croatia Airlinesu. Odgovor je stigao brzo, no nije bio konkretan, iako se iz njega da iščitati potvrda. "Zbog povećanog opsega poslova i ugovorenih radova na zrakoplovima inozemnih aviokompanija u tehničkom središtu tvrtke, povremeno se angažiraju vanjski radnici iz različitih država i to na kratka vremenska razdoblja. To je nužno i zbog toga što kompanija dijeli sudbinu cijele zrakoplovne industrije, koja se suočava s nedostatkom kvalificirane radne snage u tom specifičnom segmentu poslovanja u kojem je golema tržišna potražnja za stručnjacima s vještinama i ovlaštenjima. Radnici se angažiraju preko ovlaštenih poslovnih subjekata s kojima Croatia Airlines poslovno surađuje. Vrijedi naglasiti kako su prihodi Tehnike u prvih devet mjeseci bili 70 posto veći u odnosu na isto razdoblje 2015. godine, što je najbolji pokazatelj povećanja opsega posla koji je realiziran u ovom segmentu prodajom usluga održavanja zrakoplova inozemnim aviokompanijama. Istodobno, baš kao i primjerice turizam, građevinska industrija i ICT industrija u Hrvatskoj, i avioindustrija u pojedinim razdobljima u kojima je najviše poslova na održavanju, svoje potrebe za kvalificiranim radnicima i stručnjacima ne može u potpunosti zadovoljiti na domaćem tržištu. Upravo zbog toga se sredstva i napori kontinuirano ulažu i u školovanje tehničkog osoblja, no to je proces koji tek dugoročno može dati značajnije rezultate“. Tvrde da je trošak vanjskih radnika razmjeran trošku zapošljavanja radnika iz Hrvatske, iako, kao što smo naveli ranije u tekstu, radnici navode kako rade za puno manju satnicu od kolega iz Srbije. "Bruto trošak angažiranja vanjskih radnika otprilike je na istoj razini kao i bruto trošak vlastitih aviomehaničara“, priopćili su nam iz Croatia Airlinesa. Konkretniji odgovori na pitanja radi li se o radnicima iz Srbije i kako je moguće da se zapošljavaju aviomehaničari iz zemlje koja nije u EASA-i te znači li to da se zapošljavaju bez valjanih dozvola – nisu stigli do objave ovog teksta.

Autor:

Važna obavijest:

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu PDN dopušteno je samo registriranim korisnicima.

Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu PDN te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.