Ministarstvo obrane Kuvajta pozvalo je Đuru Đakovića na finalno testiranje borbenih oklopnih vozila, na temelju čega će donijeti odluku o kupnji novih vozila za svoje oružane snage
Nakon 25 godina, koliko je prošlo od posljednjeg izvoza tenkova u tu zemlju, ova hrvatska kompanija jučer je ispratila svoju verziju Patrije AMV 8x8, vozilo posebno prilagođeno i modificirano za pustinjske uvjete, koje će krajem kolovoza konkurirati najuglednijim svjetskim proizvođačima borbenih oklopnih vozila.
Naime, Ministarstvo obrane Kuvajta pozvalo je
Đuru Đakovića na finalno testiranje borbenih oklopnih vozila, na temelju čega će donijeti odluku o kupnji novih vozila za svoje oružane snage.
Iako se još uvijek ne zna kolika je točna vrijednost ugovora, nagađa se da se radi o poslu vrijednom nekoliko stotina milijuna eura.
Bez euforije
Tomislav Mazal,
član uprave Đure Đakovića , ne krije zadovoljstvo zbog poziva i siguran je da je ovo ponovni povratak ove hrvatske komapnije na svjetsku kartu proizvođača oružja.
No unatoč svemu, i mogućem velikom poslu u Kuvajtu, smiruje euforiju.
- Pozvani smo pokazati naš proizvod. Pokazat ćemo ga u najboljem svijetlu, no dalek je put do realizacije ugovora. Ovo su samo testiranja, no očekivanja uvijek postoje - tajnovit je Mazal.
Osim hrvatske kompanije, u Kuvajt su pozvani i drugi veliki igrači i proizvođači oružja iz SAD-a i Francuske, a Ministarstvo obrane Kuvajta nakon testiranja će odlučiti hoće li ići na međunarodni tender ili će odmah kupiti vozilo koje će zadovoljavati njihove standarde.
Hrvatska verzija Patrije AMV 8x8 prvo će se prevesti do luke Rijeka, a zatim uputiti na tridesetodnevno putovanje za Kuvajt.
Priča oko modernizacije ovog vozila počela je u listopadu prošle godine, kad je Đuru Đakovića za svog partnera, nakon 400 dana proučavanja, odabrala norveška tvrtka Konsberg, kojoj godišnji prihodi premašuju dvije milijarde eura. Ta tvrtka, jedna od najvećih na svijetu, dala je hrvatskim inženjerima tajne nacrte za proizvodnju najmodernije, daljinski upravljane, oružane stanice Protector Medium Caliber RWS, kalibra 30 milimetara.
Uz izraelske tvrtke Rafael i Elbit, Norvežani su jedini koji su razvili takvu stanicu od kalibra 30 milimetara, kojom vojnik upravlja iz borbenog vozila u kojem je potpuno zaštićen. Osim što je bio nositelj proizvodnje, Đuro je sudjelovao i u razvoju vatrene stanice te ju je integrirao na borbeno oklopno vozilo.
Na oklopnim vozilima u svijetu danas su uglavnom instalirane dvočlane kupole, naoružane topom 30 mm, a vojnici koji se koriste topovima, izloženi su neprijateljskoj vatri.
Moderna tehnologija
Stoga je upravo ta integracija stanice na borbeno vozilo, i činjenica da se posada vozila nalazi u vozilu i nije izložena neprijateljskoj vatri, otkriva veliki potencijal ovog proizvoda. Posebice ako se zna da je na svjetskom tržištu povećana potražnja za naoružanjem srednjeg kalibra na borbenim oklopnim vozilima. Toga su, naravno, svjesni i u hrvatskoj kompaniji te ništa neće prepustiti slučaju.
- Naši ljudi će otići dolje i mjesec dana pripremati vozilo kako bi Patria bila potpuno spremna za testiranje.Testirat će se nekoliko dana - od gađanja do reakcije i ponašanja vozila u pustinji i prelaženju prepreka. Ali i sva druga testiranja koja bude tražilo Ministarstvo obrane Kuvajta - kaže Mazal. Prema želji kupca, moći će isporučivati i vozilo na kojem je instalirana i vatrena stanica 12,7 milimetara, a ako je potrebno, i izraelske protuoklopne rakete Javelin.
Oporavak diva
Tvrtka koja je do prije nekoliko godina bila pred kolapsom, danas se može pohvaliti proizvodnjom najmodernijeg oklopnog borbenog vozila Patria i najmodernije vatrene stanice kalibra 30 milimetara. Uspon Đure i vraćanje na staru slavu počeo je suradanjom s finskom Patrijom te narudžbom 126 oklopnih vozila od Ministarstva obrane.
Zahvaljujući iskustvu u radu na tenku M-84 u bivšoj Jugoslaviji, u Slavonskom Brodu relativno su brzo usvojili proceduru proizvodnje i prijenosa tehnologije za izradu novog oklopnog vozila.
Povratak na staro tržište
Đuro Đaković u Kuvajt je posljednji put izvozio prije 25 godina, točnije 1988. godine, kad je u tu zemlju isporučio 149 tenkova M-84.
M-84 bio je jugoslavenski glavni borbeni tenk, razvijen na temelju T-72, čiju je licencu tadašnja SFRJ otkupila od Sovjetskog Saveza.
Kuvajt je bio iznimno zadovoljan tim tenkovima zbog njihove prohodnosti u pustinjskim uvjetima, malo kvarova i lakog održavanja. Motori američkih teških tenkova Abrams češće su otkazivali u pustinji od onih u M-84.
Ti tenkovi koristili su se u akciji oslobađanja Kuvajta u Prvom zaljevskom ratu, a osim tenkova, u Kuvajtu su bile i servisne ekipe Đure Đakovića Specijalnih vozila koje su pratile kuvajtske oklopne postrojbe i održavale tenkove u teškim borbenim uvjetima Zaljevskog rata .
Izvornu vijest možete pogledati
OVDJE
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu PDN dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu PDN te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.