Incident na autocesti, povod za pokretanje VRO "Bljesak"

29.04.2021. 14:20:00

 

Tijekom travnja 1995. godine pobunjeni Srbi izazvali su u Zapadnoj Slavoniji niz incidenata koji su izravno utjecali na pokretanje oslobodilačke operavije "Bljesak". 

Iako je krajem 1994. godine autocesta Zagreb - Lipovac, nakon tri godine potpune blokade, otvorena, promet tim djelom još uvijek je bio vrlo opasan i  nesiguran.

Naime,  osim UNPROFOR-a, po   auto-cesti  i pored nje kretali su se  i naoružani pripadnici pobunjenih Srba, koji su vrlo  često provocirali i ugrožavali prolaznike.

 Sporazum na osnovu  kojeg  je u prosincu 1994. godine otvorena  auto-cestu Zagreb - Okučani - Lipovac pružio je hrvatskim snagama  povod za pokretanje napadne operacije Hrvatske vojske i policije za oslobođenje zapadne Slavonije budući da je sporazumom bilo omogućeno da se u zajedničkom prometu po cesti, prvi put poslije 1991. godine, sretnu Srbi iz  Republike Srpske Krajine i Hrvati iz Hrvatske.

28. travnja 1995. godine  došlo je  do ozbiljnog incidenta na auto-cesti u kojem incidentu  je jedan Hrvat, nakon svađe na benzinskoj pumpi, ubio Srbina iz Okučana, a poslije toga su događaja su pobunjeni Srbi,  rođaci i  prijatelji ubijenoga,  postavili  zasjedu na auto-cesti i zapucali na automobile u prolazu, kojom prilikom su ubili troje ljudi.

Poslije tog nemilog događaja auto-cesta je  zatvorena u atmosferi opće napetosti, a sa ove točke gledišta, odnosno vremenskog odmaka,  čini se da je hrvatska strana takav povod samo čekala,  obzirom je  već od prosinca 1994.  godine planirala sličnu operaciju, a i koncentracija vojno-redarstvenih snaga na to područje  bila je izvršena tri mjeseca prije incidenta na auto-cesti.

 

Izvjesno vrijeme od samog otvaranja auto-ceste, kod hrvatskog vrhovništva   vladao je optimizam, a istom prilikom  očekivalo se je da pobunjeni Srbi poštuju Gospodarski sporazum iz prosinca 1994. godine.

Samo otvaranje auto-ceste  za promet  pogodovalo je širenju krijumčarenja, što je nepovoljno utjecalo na moral pobunjenih Srba, pa je njihovo rukovodstvo  21. travnja te godine naredilo da se krijumčarenje onemogući, a krijumčari sankcioniraju.

Pobunjeni su Srbi 24. travnja zatvorili autocestu na 24  sata. Nekoliko se dana napetost pojačavala i smanjivala, pa je stoga Glavni stožer HV-a mijenjao zapovijedi o dovođenju snaga za operaciju i zaustavljanju   pokreta.

Kada se činilo da neće biti potrebe za pokretanjem snaga, na okupiranom području zapadne Slavonije od 25. do 27. travnja boravili su politički i vojni čelnici pobunjenih Srba, Milan Martić i Milan Čeleketić, te su podignuli tenzije na višu razinu.

Kao što smo već naveli, stanje se drastično pogoršalo kada je na benzinskoj pumpi  u Novoj Gradišci iz osvete za ubijenog brata Hrvat ubio Srbina s okupiranog područja s kojim je odrastao u istom selu.

Za odmazdu su pobunjeni Srbi u noći 28/29. travnja na dijelu autoceste koja je prolazila kroz pobunjeni teritorij ubili nekoliko hrvatskih  građana, a pet ih je zarobljeno i ubrzo pušteno.

Auto-cesta je potom zatvorena, a 18. korpus SVK-a izvršio je mobilizaciju i doveden je u stanje pune borbene spremnosti. Zahtjev UNCRO-a da se cesta otvori pobunjeni Srbi nisu ispunili.  Hrvatsko je vrhovništvo tada odlučilo oružjem riješiti problem zapadne Slavonije te je naredilo da počnu završne pripreme za operaciju - mobilizacija snaga i dovođenje na položaje za napad.

Bila je to kap koja je prelila čašu.

Stoga je 1. svibnja pokrenuta vojno-redarstvena operacija "Bljesak"  u kojoj su hrvatske snage munjevitom akcijom riješile ne samo sigurnost auto-ceste, nego su u samo 30 sati i oslobodile prostor zapadne Slavonije od srbo-četničke okupacije.

Izvor: wikipedia/Foto: fah

Izvorni autor: Krešimir Cestar

Autor: