Večeras će se, nakon 62 mjeseca gradnje, službeno otvoriti dugo očekivani veliki most Hercegovina kod Počitelja u BiH, jedna od žila kucavica koridora Vc između Budimpešte i Ploča i vjerojatno najznačajniji infrastrukturni projekt u regiji nakon Pelješkog mosta, čime će se ovaj dio BiH izravno povezati s EU-om. Na svečanom otvorenju bit će i hrvatski premijer Andrej Plenković, no mediji iz BiH pišu da je u zadnji tren stigao zahtjev iz njegova ureda da se ukloni njegovo ime s popisa govornika
Presjecanjem vrpce i uz spektakularan vatromet danas u 19 sati službeno će biti otvorena nova dionica Koridora Vc u BiH Počitelj - Zvirovići te most Hercegovina.
Na svečanoj ceremoniji otvaranja očekuju se brojni predstavnici gospodarskog, političkog i javnog života BiH i Hrvatske, kao i međunarodni dužnosnici. Javnosti bi se, pored predsjedateljice Vijeća ministara BiH Borjane Krišto te premijera Federacije BiH Nermina Nikšića, trebao obratiti i hrvatski premijer Andrej Plenković, koji je stigao u dvodnevni radni posjet u BiH.
Najavljeni Plenkovićev govor na otvaranju mosta naišao je na negodovanje u nekim opozicijskim strujama unutar Federacije, koji kažu da Plenkoviću 'tu nije mjesto', na što je on danas 'odmahnuo rukom', kazavši da je uloga Hrvatske 'čestitarska i posmatračka' te da je kritika neprimjerena jer je riječ o zajedničkom koridoru.
Dnevni avaz danas popodne piše da je Plenković čak odustao od govora te su iz njegova ureda zatražili da se njegovo ime ukloni s popisa govornika jer su, kako piše Avaz, na njegov račun ovih dana iznesene brojne neistine, poput one da je inzistirao na tome da bude među govornicima.
Bilo kako bilo, svečani program će zasigurno obogatiti nastupi Hrvatske glazbe Mostar, Klape Drača, Antonija Batinić i HKUD-a Rodoč.
Most koji bi trebao spajati, a ne razdvajati (što neki očito ne razumiju), bi za korisnike trebao biti u funkciji od 5. rujna u podne, čime će svi oni koji putuju iz smjera Mostara prema Hrvatskoj, autocestom moći doći do graničnog prijelaza Bijača-Nova sela i nastaviti putovanje autocestom Dalmatina.
Rok probijen za 32 mjeseca
Ugovor o izgradnji poddionice Počitelj - Zvirovići potpisan je 20. lipnja 2019., a most je trebao biti gotov za 30 mjeseci. No na most su građani čekali neuobičajeno dugo, pa je on postao simbol lošeg planiranja i izgradnje cestovne mreže kroz tu zemlju, a posebice koridora Vc.
Most vrijedan 30 milijuna eura trebao je naime biti dovršen u listopadu 2022., no rasponska se konstrukcija uspjela spojiti tek u srpnju 2023., da bi u kolovozu prošle godine ta konstrukcija na jednom spoju napuknula.
Autocesta na paneuropskom koridoru Vc, koja kroz BiH prolazi u dužini od oko 330 kilometara, u toj se zemlji gradi više od 20 godina. Dosad je izgrađeno manje od 130 kilometara iako je financijska konstrukcija odavno zatvorena. Temeljni je problem u pristupu gradnji kroz iscjepkane dionice duge tek nekoliko kilometara, kao i u nedostatku adekvatne procjene stanja na terenu i geoloških analiza, što onda višestruko povećava troškove gradnje.
Dužina poddionice Počitelj – Zvirovići iznosi 11,07 km, dok je impresivni most Hercegovina dug 980 metara. Stubovi mosta kojim se prelazi rijeka Neretva visoki su i do gotovo sto metara, što ga čini najvišim mostom na Koridoru Vc i jednim od najviših mostova u ovom dijelu Europe. Također je to jedan od najkompleksnijih infrastrukturnih objekata na cijelom Koridoru.
Most bi mogao spasiti i jug Hrvatske od gužvi
Most je od velike važnosti za građane BiH jer bi trebao potaknuti razvoj gospodarstva i stvoriti uvjete za razvoj i napredak ovog dijela zemlje. A važan je i za stanovnike juga Hrvatske jer bi sada kilometarske gužve na magistrali od Čapljine do Opuzena i sati čekanja na graničnim prijelazima Doljani i Gabela Polje trebali postati prošlost.
Radove na mostu izvodio je azerbajdžanski konzorcij Azvirt Limited Liability Company, te dvije kineske tvrtke - Sinohydro Corporation Limited i Powerchina Roadbridge Group Co. Ltd. Nadzor nad gradnjom bio je povjeren talijanskoj kompaniji IRD Engineering S.R.L., a posao projektiranja kompanijama IPSA INSTITUT i DIVEL iz Sarajeva.
Izgradnja mosta financirana je sredstvima osiguranim u okviru Ugovora o zajmu sklopljenog s Europskom investicijskom bankom (EIB) i bespovratnim sredstvima Europske unije, koja su osigurana u okviru Agende za povezvanje preko Investicisjkog okvira za zapadni Balkan (WBIF).
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu PDN dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu PDN te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.