STUPIO NA SNAGU NOVI ZAKON: Vozače električnih romobila za njega nije briga

11.08.2022. 13:33:00

Predzadnjeg dana u srpnju na snagu je stupio novi Zakon o sigurnosti na cestama kojim je, između ostaloga, regulirano pitanje električnih romobila, koji su prema novom zakonu klasificirani kao osobna prijevozna sredstva, piše Slobodna Dalmacija

Romobila je na cestama sve više i više, a prije donošenja zakona doslovno se nije znalo “tko pije, a tko plaća”. Kuda se smiju kretati, a kuda ne smiju, koja su im ograničenja na prometnicama, moraju li vozači takve vrste vozila imati neku zaštitu? Sada vozači ovih mahom popularnih prijevoznih sredstava modernog doba više nemaju izliku za kršenje prometnih propisa.

Počnimo redom. Električni romobili sada su definirani kao osobna prijevozna sredstva bez sjedećeg mjesta, a čiji radni obujam nije veći od 25 cm³ ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kW, te koja na ravnoj cesti ne mogu razviti brzinu veću od 25 km/h.

To bi značilo da se električni romobili koji mogu razviti brzinu veću od 25 km/h te koji imaju jaču snagu motora od propisane zapravo uopće ne smiju kretati po cesti, a predviđena kazna za kršenje ove odredbe iznosi tisuću kuna. Valja napomenuti da takvih “pojačanih” romobila u prodaji ima mnogo, a upitno je koliko se na javnim površinama provode kontrole električnih romobila.

Vozači ovih naprava dužni su prema novom zakonu kretati se biciklističkom stazom ili trakom, a ako toga nema (a znamo da je to u Splitu rijetkost), mogu se kretati površinama namijenjenima za pješake, kao i u zonama smirenog prometa. Sve to pod uvjetom da vode računa o sigurnosti drugih sudionika u prometu.

Tek onda kad nema ni biciklističke staze ni površine za pješake, ovim je električnim napravama dopušteno stupiti na županijsku, lokalnu i nerazvrstanu cestu na kojoj je ograničenje brzine do 50 km/h, pod napomenom da se moraju kretati uz desni rub kolnika.

MOŽE I PO SREDINI

Prilikom prelaska preko pješačkog prijelaza ili kolnika moraju zaustaviti vozilo i gurati ga. Ako su vozači romobila u skupini, moraju se u vožnji kretati jedan iza drugoga. Noćna vožnja posebno je regulirana, odnosno vozači trebaju imati reflektirajuće prsluke, odjeću ili oznaku, kao i upaljeno jedno prednje svjetlo bijele boje i jedno crveno stražnje svjetlo, što vrijedi i u slučaju smanjene vidljivosti tijekom dana.

Ako vozač, pak, vozi nedopuštenom dionicom i ne poštuje ostala propisana prometna pravila, kazne iznose tisuću kuna. Upola manje platit će oni koji na biciklističkoj stazi voze u suprotnom smjeru te oni koji se ne drže pravila vožnje jedan iza drugoga u skupini.

Na početku inspekcijske ture u hvatanju “ilegalaca” na romobilu zamijetili smo da vozači ovog prijevoznog sredstva koje je preplavilo ulice očigledno nisu pročitali novi zakon, ili ga barem nisu detaljnije promotrili. Većina ih “ne šljivi” odredbu o obaveznom nošenju kacige, što je najčešći prekršaj koji smo zamijetili, pišu novinari Slobodne

Nepropisan prelazak preko pješačkog prijelaza drugi je najbrojniji prekršaj. Mahom su vozači “odvozili” preko zebre, a novi zakon jasno nalaže zaustavljanje romobila i prelazak preko zebre gurajući ga. Uočili smo i one koji istodobno krše zakon i drže ga se, tako što imaju kacigu, ali nepropisno prelaze preko zebre, ili obrnuto – po propisu prelaze cestu, ali nemaju kacigu.

Jedan mladić koji je vozio po cesti učinio je znatno opasniji prekršaj. Umjesto desnog ruba kolnika, držao se lijevog, a zatim je sebe i ostale sudionike doveo u još veću opasnost tako što se “premjestio” na sredinu kolnika.

Izvor: Priznajem.hr/PDN/Foto:procomp.ba

Izvorni autor: Slobodna Dalmacija/Priznajem.hr

Autor:

Važna obavijest:

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu PDN dopušteno je samo registriranim korisnicima.

Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu PDN te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.