Umirovljeni pilot Selak o nabavi borbenih aviona: Najlakše je kupiti zrakoplov, ovo su moje dvojbe…

21.05.2021. 12:02:00

Hrvatska je odlučila o kupnji borbenih zrakoplova jer je to potrebno za sigurnost i čuvanje našeg neba. Još nema službene potvrde hoće li to biti rabljeni francuski “Rafale” ili američki F-16, ali znamo da zrakoplovi moraju u Hrvatskoj biti najkasnije za tri godine, barem tako tvrdi predsjednik Zoran Milanović. Više o tome u Studiju 4 HTV-a govorio je brigadir Ivan Selak, umirovljeni vojni pilot HRZ-a.

Neslužbeno, govori se da Hrvatska ide u nabavu francuskih letjelica. Selak kaže – čak i da zna koja je odluka, on je ne bi rekao, jer “zna se tko treba proglasiti odluku koja će biti važeća”.

– Tvrdi se da je to Rafale, ja kažem “dim još nije izašao iz kapele” i ne znamo je li u pitanju F-16 ili je u pitanju francuski avion, kaže Selak.

Ističe kako je nedvojbeno da Hrvatska mora imati borbeno zrakoplovstvo i da je po starosti, satima naleta i opremljenosti Rafale najbolji avion četvrte – čak iznad četvrte generacije, “po nekima između četvrte i pete”.

– Najlakše je kupiti zrakoplov. Glavni posao slijedi nakon kupnje. Što je za mene dvojbeno? Predlagao sam malo drugačiji način kupovine borbenog zrakoplova. Predlagao sam da prvo uspostavimo sustav – pilote, tehničare, infrastrukturu. Od infrastrukture imamo pistu, stajanku i ništa više. Avion 4. generacije zahtijeva i morate imati uvjete za njegov boravak – hangare, radionice. Morate imati kondicionirana armiranobetonska skloništa. To je nešto što smo trebali davno riješiti, rekao je.

Bez obzira na to kakva odluka bila, prvih šest zrakoplova treba biti isporučeno za tri godine. Možemo li u tom razdoblju imati obučene pilote koji će letjeti tim zrakoplovima?

Uspoređujući to s grčkim zrakoplovstvom, Selak je rekao da su Grci i prije francuskog Rafalea već letjeli na avionu 4. generacije, na F-16 – i imaju uspostavljeni sustav održavanja takvih zrakoplova.

– Najgori i najskuplji mogući način je da nabavite avion koji je skup i onda na njemu uspostavljate svoj sustav održavanja. Vidim da tome mi sada težimo. Ja sam predlagao da bismo s našim saveznicima, u početnoj fazi, dok ne uspostavimo sustav, trebali pregovarati tako da u narednih 10-ak godina mi uspostavljamo sustav, ali ne na najskuplji mogući način – kupovinom izuzetno dobrog zrakoplova Rafala, nego da sustav uspostavimo s malo slabijim i jeftinijim a opet vrhunskim zrakoplovom i da ih uzmemo na leasing, a da se obvežemo da ćemo istekom leasinga odlučiti i onda nabaviti daleko suvremenije, od recimo Miragea 2000 ili F-16, kaže Selak.

Zašto je ovaj način nabave avion izuzetno skup?

– Problem je u tome što ćemo davati ogroman novac zato što ćemo tijekom cijelog perioda morati slati naše mlade pilote na školovanje na prijelazni tip zrakoplova i za početnu obuku, ali ne možete vi nakon obuke na Pilatusu PC9 prijeći na Rafale. Ili možete, ali će to enormno koštati, objašnjava. 

– Ako pilotu koji je letio ne prijelaznom tipu treba 10 sati da usvoji letenje na Rafaleu, pilotu koji nikada ni na čemu nije letio trebat će 10 ili 15 puta više sati. To je enormno skupo. Ovo što mi radimo, nažalost, a bojim se da se ne varam, skupo će koštati, dodaje.

Iskustvo mu, kaže, govori da ovom sustavu puno ne vjeruje.

– Zašto? Ovaj je sustav imao kod sebe 30 godina borbene zrakoplove MIG 21. Koristili su ga s niti 30% kapaciteta, da bi na kraju sustav rekao da taj avion nije za noćno letenje i da nije borbeno sposoban, a sad prelazimo na četvrtu generaciju i 4++ generaciju. Ja takvom sustavu ne vjerujem. Što je prezentirano predsjedniku države, predsjedniku Vlade, ministru? Ljudima koji su svojevremeno prezentirali Barake (F-16), a govorim samo o stručnoj ekipi, ja njima jednostavno ne vjerujem. Točka, kazao je Selak.

Sat vremena leta Rafalea stoji 17-18 tisuća eura, ako ga se maksimalno koristi.

– To jest tako ako se taj avion maksimalno koristi. Ako planirate taj avion koristiti drugačije, a tako su svojevremeno Barake planirali, koštat će vas duplo više. Zašto? Ako planirate da vam Rafale tijekom njegovog životnog vijeka, a možda je riječ o 7-8 tisuća sati leta, ne iskoristite sve, a nećete ako planirate po avionu 100 sati mjesečno, znači da ćete s 12 aviona u idućih 30 godina napraviti pola onoga što vam on daje. Dakle, sat leta koštat će vas duplo više, upozorio je Selak.

– Iskreno se nadam da ne kupujemo ovaj borbeni zrakoplov zbog ‘air policinga’ i zbog izviđačkih akcija, jer to je multipol fighter, u stvari najbolji na svijetu. Ako ga kupujemo zbog izviđačkih zadataka, onda odustanimo iste sekunde od kupovine takvog zrakoplova. To je višenamjenski borbeni zrakoplov koji je, kad je u zraku, sam sebi dovoljan, rekao je Selak komentirajući tehničke mogućnosti, opremu i naoružanje koje nosi Rafale. On može sve, ali je pitanje što možemo platiti i koje su naše potrebe, dodao je.

– Ja naše potrebe još nisam čuo. Rafale ima ogromne mogućnosti. Avion ćeš isplatiti ako maksimalno iskoristiš njegove mogućnosti, a to će biti  ogromna količina novca. Bojim se da u situaciji u kojoj trenutno jesmo, mogli  smo to drugačije riješiti, zaključio je Selak.

Izvor: Kamenjar.com/PDN/Foto:kamenjar/screenshot

Izvorni autor: Kamenjar.com

Autor:

Važna obavijest:

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu PDN dopušteno je samo registriranim korisnicima.

Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu PDN te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.