NOVE TENZIJE ZBOG VOJNIH AVIONA! Sad im nitko ne želi prodati motore za leteće grdosije, sukob epskih razmjera na pomolu?

11.04.2021. 18:18:00

Bliži se kraj kineskog neometanog i lagodnog prikupljanja vojne tehnologije diljem svijeta. Pribavljati ili, grubo rečeno, krasti već gotovu naprednu tehnologiju bez plaćanja licencija i patentnih prava umjesto dugotrajnog, skupog i u pogledu rezultata neizvjesnog vlastitog razvoja vojne tehnologije Kini postaje sve teže.

Putovi prelijevanja tehnologije zatvaraju se i sa zapadne i s ruske strane, kako zbog političkih, tako i zbog ekonomskih razloga.

Posljednji pokušaj pribavljanja strane vojne tehnologije kupnjom ukrajinskog proizvođača mlaznih motora za borbene avione neslavno je propao. Kako bi se domogli tehnologije potrebne za razvoj novih motora koji bi se ugrađivali u kineske stealth borbene avione J-20 umjesto dosad ugrađivanih ruskih motora, Kinezi su preko pekinške tvrtke Skyrizon Aviation pokušali kupiti ukrajinsku tvrtku JSC Motor Sich. No ukrajinska vlada je krajem ožujka prema raspoloživim informacijama na zahtjev američke strane spriječila kupoprodaju, nacionalizirajući tvrtku Motor Sich. Tvrtka će biti “vraćena ukrajinskom narodu” izjavio je tada Aleksej Danilov, predsjedavajući Vijeća za nacionalnu sigurnost i obranu Ukrajine. Danilov je naglasio da je: “Ukrajina u ratnom stanju i ne može si dopustiti prepuštanje drugoj državi tvrtke o kojoj ovisi obrambena sposobnost Ukrajine”. Time je kineski pokušaj pribavljanja znanja i tehnologije iz ukrajinskih izvora definitivno propao. Teško da je i moglo završiti drugačije jer je kineski Skyrizon Aviation, koji je pokušao preuzeti ukrajinsku tvrtku, na crnoj listi američkog ministarstva obrane još od sredine siječnja 2021. godine. Prema magazinu Breaking Defense, SAD-u i savezničkim državama nije u interesu da Kina prevlada nastali jaz između, koliko se može vidjeti, uspješnog projekta razvoja vlastitog borbenog aviona 5. generacije J-20 i razvoja i proizvodnje vlastitih motora potrebnih za taj tip aviona.

Ruska ucjena

Gotovo istovremeno i ruska strana, koja je Kini dosad isporučivala mlazne motore AL-31 koji su ugrađivani u kineske avione J-20, uvjetovala je nastavak isporuke motora vezanom kupnjom većeg broja ruskih borbenih aviona Su-35.

Tako se Kina možda prvi put našla u situaciji da ne može, onako elegantno kako je navikla, za svoje potrebe pribaviti stranu vojnu tehnologiju. Rusko uvjetovanje isporuke motora koje praktički graniči s ucjenom signalizira i ruske prikrivene bojazni od brzog razvoja kineskih vojnih sposobnosti i time jačanja moći projekcije kineskih geopolitičkih interesa. Pitanje isporuke jednog proizvoda ruske vojne industrije Kini tako u širem kontekstu baca drugačiju sjenu na ukupne kinesko-ruske odnose i dovodi u sumnju mogućnost uspostave bližih savezničkih odnosa između Kine i Rusije.




Kina je stoga prisiljena nastaviti potragu za odgovarajućim motorima koji bi bili ugrađeni u nove serije kineskih stealth borbenih aviona Chengdu J-20 Mighty Dragon. Proizvođač aviona Chengdu Aerospace Corporation u dosad proizvedene avione ugrađivao je ruske mlazne motore AL-31FN tvrtke NPO Saturn. Isti motori ugrađuju se i u starije kineske višenamjenske borbene avione J-10. Prvi stealth borbeni avioni J-20 u naoružanje kineskog zrakoplovstva uvedeni su 2017. godine, a prva postrojba naoružana njima formirana je u veljači 2018. godine. Prema kineskim izvorima, dosad su proizvedena 92 primjerka aviona J-20.

Međutim, uspjeh uvođenja u naoružanje borbenih aviona 5. generacije zasjenjen je činjenicom da se u njih još ugrađuju ruski motori. Razvoj domaćih, kineskih motora koji bi se mogli ugraditi u avione J-20 pod tipskom oznakom WS-10B već godinama je u problemima. Kineski motori imaju problema s gubitkom potiska u trenutku dosezanja kritične radne temperature. Prema raspoloživim izvješćima, gubitak potiska iznosi i do 25 posto u odnosu na predviđenu razinu. Ni po drugim svojim osobinama kineski motori još nisu pogodni za ugradnju na borbene avione J-20.

Nova sila

Usporedno s pokušajima razvoja vlastitih motora, Kinezi su predvidjeli nastavak nabave ruskih motora AL-31FN. No, ruska strana neočekivano je daljnju isporuku svojih motora uvjetovala istodobnom kupnjom ruskih borbenih aviona Su-35. Tako bi Kinezi, ako žele nastaviti kupovati ruske motore za ugradnju u svoje najmodernije borbene avione J-20, morali istovremeno kupovati i ruske Su-35, za što objektivno nemaju nikakve potrebe. Nabava ruskih zrakoplova iskazuje se kao potpuno nepotreban trošak.




Stoga je kineski vojni i politički vrh donio odluku da će po svaku cijenu nastaviti razvoj vlastitih mlaznih motora potrebnih za J-20. Kineski dnevni list South China Morning Post u članku od 8. siječnja ove godine objavljuje odluku da je Kina odlučila prestati koristiti ruske motore koji se trenutno ugrađuju u kineske nevidljive lovce J-20 i da će nastaviti razvijati svoje motore WS-10. Prema vojnim izvorima koje prenosi kineski tisak, nova verzija kineskih motora oznake WS-10C u dosadašnjim ispitivanjima pokazala se pouzdanom i mogla bi zamijeniti dosad korištene ruske motore.

Kina se suočava s cijenom koje sa sobom nosi status globalne sile. Svi koji su nekada, dok je bila samo regionalna sila, bili spremni, vođeni ekonomskim potrebama, Kini prodavati licencije ili gotove proizvode vojne industrije sada to više ne žele. Sofisticirana vojna tehnologija multiplicira politički značaj države koja njome raspolaže, a vojna moć instrument je projekcije ekonomskih i geopolitičkih interesa svake države. Kina, uzdigavši se na višu razinu igre, postaje veća prijetnja interesima drugih igrača i s istoka i sa zapada kojima više nije u interesu Kini ustupati vojnu tehnologiju ili pak žmiriti na jedno oko dok ona njome tobože neprimijećena puni džepove diljem svijeta.

Izvor: dnevno.hr/Foto:Ilustracija, Wikimedia

Izvorni autor: 7dnevno/Mario Stefanob

Autor: