Umirovljeni vojni pilot Ivan Selak prokomentirao je borbene avione F-16, koji bi do kraja ove godine trebali biti isporučeni u Ukrajinu. Kako se sada čini, Ukrajini će avione dati Nizozemska i Danska, piše 7dnevno.
Selak je najprije iskazao svoje mišljenje o važnosti svjetske pomoći Ukrajini u naoružavanju, ističući kako bi Ukrajina teško mogla ostvariti tako uspješnu obranu bez ovakvog vanjskog angažmana. Ipak, takva pomoć ima i svoje probleme, smatra umirovljeni vojni pilot.
“Koliko je sva ta pomoć dobra, toliko i komplicira situaciju u samoj Ukrajini. Problemi logistike, opskrbe Ukrajine naoružanjem zapadnog tipa, a oni uglavnom imaju istočni tip naoružavanja. Problem je enorman. Recimo samo, primjerice, da su kalibri topovskog naoružavanja različiti na istoku i zapadu. Kako oni to rješavaju, zaista ne znam”, kazao je Selak.
Jedno od pitanja koje se nameće jest hoće li dolazak zapadnih borbenih aviona F-16 u Ukrajinu bitno utjecati na ravnotežu snaga na bojištu. Selak izražava skeptičan stav prema tomu, upućujući na složenost situacije.
“Dolazak zapadnih zrakoplova u Ukrajinu nije baš toliko jednostavan koliko se to čini i kako i sami Ukrajinci o tome govore. Naravno, zrakoplovi će biti tu da pomognu u zaštiti ukrajinskog neba koje uglavnom kontroliraju Rusi, i to stalnim gađanjem krstarećim projektilima i bezposadnim letjelicama”, kazao je Selak za N1.
Piloti Ukrajine imaju iskustva sa zrakoplovima tipa SU-27, što također zahtijeva vještine pilota, no Selak ističe da vještine nisu jedini faktor bitan u upravljanju avionima F-16.
“Piloti mogu vrlo brzo letjeti sa F-16, no borbeno ga upotrijebiti, za to vam treba vrijeme. Trebaju vam sati kvalitetnog naleta, a nije bitna ni samo količina naleta koju ti piloti imaju. Pouzdano znam da ni količina ni kvaliteta naleta ukrajinskih pilota nije baš na nekom zadovoljavajućem nivou, za razliku od Zapada. To važi i za ruske pilote, njihova količina naleta nije ni blizu razine američkih pilota”.
“Bit će to veliki problem za Ukrajince. Nisu to nadnaravni piloti pa da će za šest mjeseci F-16 biti borbeno upotrebljiv. Da, možeš ti njega koristiti već nakon mjesec dana na tom avionu, ali bit ćeš kao glineni golub koji će biti srušen već brzo nakon polijetanja. Da bi ozbiljno koristio taj avion, da bi se pilot upoznao s tim mogućnostima, potrebno je nekoliko stotina sati kvalitetnog naleta na tom avionu. Da biste ga zaista svrsishodno upotrijebili, proći će najmanje dvije ili tri godine”, dodao je.
Upitan je Selak i o mogućem ishodu direktnog borbenog sukoba F-16 i ruskog naoružanja. F-16 je široko rasprostranjen i popularan avion, no Selak ističe da “superiorni ruski avioni” i dalje Ukrajincima predstavljaju izazov. Detaljno je opisao i tehničke karakteristike i prednosti F-16, no naglasak je ipak stavio na realne izazove u kontekstu konflikta.
“Imao sam prilike letjeti na F-16 i iznenadile su me novosti. Na početku su ga praktički zvali električni avion, a i osjećaj letenja u njemu je sjajan. Osjećaj preglednosti je fantastičan, sa svih strana vidite svoju okolinu”, kazao je, među ostalim, Selak, nakon čega je objasnio za što će točno Ukrajinci koristiti F-16.
“U početku će biti korišteni u zaštiti zračnog prostora. A sad koliko može štititi svoj prostor i svoje trupe, to je jako relativno. Ipak su s druge strane superiorniji ruski avioni. To je malo i propaganda, sad će oni rusiti krstareće projektile koji im dolaze… Nisam baš našao puno takvih primjera. Rušenje nadzvučnih projektila, pak, je u sferi znanstvene fantastike.
Mislim da je to davanje aviona više PR poruka Ukrajini ‘mi stojimo uz vas” nego što će doista polučiti pomoć u nekakvoj protuofenzivi. Vidimo i kroz primjer ostalog oružja. Rat nije baš toliko jednostavan kako se čini. No za ratnike na zemlji je dobro misliti da ima nekakvu zaštitu, puno bolje nego znati da nema nikakvu”, zaključio je Selak za N1.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu PDN dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu PDN te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.