Srbi imaju teoriju o smrti Perešina, ali ima i Selak: ‘Katapultirao se, a onda se to dogodilo’

25.03.2024. 09:38:00

Na današnji dan 25. ožujka 1958. u Gornjoj Stubici rođen je hrvatski vojni pilot i heroj Domovinskog rata Rudolf Perešin, prvi pilot koji je iz JNA svojim MIG-om preletio na hrvatski teritorij.

Već u posljednjoj godini osmogodišnje škole, Perešin se opredjeljuje za pilotski poziv, zrakoplovnu gimnaziju završava u Mostaru, a 1977. godine u Zadru upisuje Zrakoplovnu vojnu akademiju. Godine 1981. uvrštava se među najbolje pilote s natprosječnim rezultatima, završava pilotsku akademiju i dobiva zvanje borbenog pilota, pilotska zlatna krila i prvi časnički čin. Te iste godine ušao je u grupu od 19 pilota odabranih za preobuku za nadzvučni avion MiG-21 i kasnije određen za pilota-izviđača. Leteći u Bihaću na MiG-ovima dosiže stručne i profesionalne vrhunce pilotskog zvanja. 

Po dolasku 90.-tih, Perešin je bez dvojbi odlučio MiG-om napustiti JNA i uključiti se u obranu svoje domovine iako su Hrvati koje je Domovinski rat zatekao u JNA stalno bili pod nadzorom zbog straha od bjega, a osobito su nadzirali pilote.

Foto: Hrvatska tehnička enciklopedija
Izveo povijesni prelet, pa nastavio ratovati

Taj rizik ipak nije spriječio Perešina u naumu, pa je tako  25. listopada 1991., trebao u svom MiG-u 21 nadzirati povlačenje JNA iz Slovenije. No, Rudolf Perešin uputio se prema austrijskoj granici, prošao ju otprilike kod Bleiburga i spustio se na aerodrom pokraj Klagenfurta. Tim svojim domoljubnim činom nanio je težak moralni i politički udarac agresorskoj vojsci i njezinu zrakoplovstvu, a građanima Hrvatske neizmjeran ponos, prkos i rast nacionalnog naboja i svijesti u najkritičnijim ratnim danima. Kada je sletio, prisutnim novinarima izjavio je: “Ja sam Hrvat, ne mogu i neću pucati na Hrvate!” Četiri dana kasnije vratio se u Hrvatsku, gdje je pristupio Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu…

Perešin i njegova prva lovačka eskadrila sudjelovali su u svim akcijama i operacijama HV-a, pa tako i kobnog 02. svibnja 1995. godine kada je ovaj pilot pogođen zrnima neprijateljskih protuavionskih topova. Drugoga dana VRO Bljesak, izvršavajući borbenu zadaću kod Stare Gradiške, Rudolf Perešin je poginuo.

Iako svi znaju da je Perešin nastradao nakon što je u akciji Bljesak pogođen MIG kojim je upravljao, nema službene potvrde o točnom načinu njegove pogibije, pa tako nema informacija o tome je li nakon katapultiranja živ uhićen pa pogubljen, te je li uopće preživio katapultiranje.

S njom se slaže ratni pilot Ivan Selak koji je isto tako izveo prelet migom u Hrvatsku, ali i sudjelovao u akciji Bljesak u kojoj je poginuo njegov kolega: “Prilično sam siguran da je nakon katapultiranja zbog velike brzine pao u nesvijest, te da je tako onesviješten pao u Savu. Tog dana padala je kiša i bilo je oblačno,vrlo nepovoljni uvjeti za nas pilote. Ipak, nitko nas nije mogao spriječiti da poletimo. Iako je Rudi poginuo, nije mi žao što smo svojim aktivnostima pomagali dečkima dolje. Oni su napravili strašan posao”, kaže nam legendarni ratni pilot. 

Rudolf Perešin poginuo je kao zapovjednik 21. eskadrile lovačkih aviona 91. ZB Pleso HRZ-a i PZO-a. Sudjelovao je u svim borbenim operacijama HRZ-a i PZO-a. Odlikovan je Redom kneza Domagoja s ogrlicom, Redom Nikole Šubića Zrinskog, Redom bana Jelačića, Redom Petra Zrinskog i Frana Krste Frankopana s pozlatom, Redom Stjepana Radića, Spomenicom Domovinskog rata i Spomenicom domovinske zahvalnosti za pet godina. Nositelj je medalja za iznimni pothvat i Bljesak.

Izvor: Dnevno.hr

Izvorni autor: Dnevno.hr/Foto: snimka zaslona/YouTube

Autor:

Važna obavijest:

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu PDN dopušteno je samo registriranim korisnicima.

Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu PDN te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.