Progovorio predsjednik uprave Jadrolinije: ‘Zašto je rampa pala? To je pitanje za istragu’

13.10.2024. 16:30:00

Predsjednik uprave Jadrolinije David Sopta za Novi list je odgovorio na pitanja o njegovoj odgovornosti za nesreću u kojoj su poginula trojica pomoraca, kao i o funkcioniranju sustava upravljanja sigurnošću na brodovima Jadrolinije te općenito sigurnosti posada i putnika na brodovima u floti kompanije.

Nakon sjednice saborskog odbora na kojoj se raspravljalo o Jadroliniji, reko je da se osjeća moralno odgovornim i da je njegov mandat na raspolaganju. Sada mediji nagađaju da će možda, i to uskoro, morati ‘aktivirati’ svoju ostavku.  Hoće li to učiniti ako se pokaže da je autentičan nacrt Završnog izvješća o istrazi nesreće na brodu ‘Lastovo’, koji je prije tri dana dospio u medije, a u kojem je označen kao isključivo odgovorna osoba za nesreću u kojoj su poginula tri člana posade?

“Iz pitanja se čita zaključak koji su distributeri tog nacrta, a čija autentičnost u trenutku ovog intervjua još nije potvrđena, htjeli postići, da se namjerno stvori dojam da je netko odgovoran, dok istraga još nije završena. Plasirani Nacrt izvještaja definira moguće prekršaje, a ne utvrđuje krivca ili uzrok nesreće.  Presuda se ne donosi na temelju jednog zapisnika, i to o prekršajnoj odgovornosti, već krivnju može utvrditi samo pravomoćna sudska presuda, koja će biti ishod završetka službenih istraga DORH-a i Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu.

Kao predsjednik Uprave Jadrolinije, čiji su kolege pomorci stradali u nezapamćenoj tragediji, uvijek ću osjećati moralnu odgovornost. Dojam ove tragedije i strašan šok koji smo svi u Jadroliniji proživjeli ne jenjava s vremenom. Moj je mandat uvijek na raspolaganju; niti sam se rodio s funkcijom, niti ću s njom umrijeti. Što se tiče tog nacrta, koji je ovih dana, očito ciljano, plasiran u javnost, analizirali su ga neovisni vanjski stručnjaci za pomorsko pravo i naše stručne službe. Ako i postoje propusti, radi se o prekršajima iz Pomorskog zakonika. S potpunom sigurnošću mogu reći kako je plasirani tekst sastavljen tendenciozno i neobjektivno, te kontradiktoran u odnosu na druge inspekcije koje su provodila ista državna tijela. Dakle tek po završetku sveobuhvatne istrage imat ćemo cjelovitu sliku i sukladno njoj osobno ću donijeti odluke, a Jadrolinija će kao kompanija provodit daljnje korake”, odgovara Sopta.

“Moja odgovornost kao predsjednika uprave je za ukupno funkcioniranje kompanije, a u tom pogledu Jadrolinija je danas bolja i stabilnija kompanija nego je bila kad sam došao, s uzastopnim rastom broja putnika, ali i unapređenjem uvjeta rada svih zaposlenika. Smjena izvršnog direktora tehničkih i operativnih poslova ni u kojem smislu nije izravno povezana s tragedijom na brodu ‘Lastovo’, već s cjelovitom odgovornošću u tom sektoru. No, kad već spominjemo famozni nacrt, nitko ne govori da nacrt nije utvrdio nikakav tehnički nedostatak, nikakav kvar. Rampa je ispravno radila na dan nesreće, neposredno prije i neposredno poslije. Zašto je pala? E, to je pitanje za istragu”, dodao je.

“Čak i plasirani Nacrt potvrđuje da je brod ‘Lastovo’ bio tehnički ispravan, da je jedna od perjanica Jadrolinije, te da je bio ispravan i prije i poslije nesreće. Na koji nedostatak mislite? Nedostatak papirnate upute za upravljanje rampom? Kvara na ‘Lastovu’ nije bilo i brod posjeduje sve valjane svjedodžbe i odobrenja koje izdaje priznata organizacija, odnosno Hrvatski registar brodova te državna administracija”, kaže Sopta.

Ispričao se za izjavu da je pogibija trojice mornara ‘zasjenila uspješnu sezonu’

Komentirao je svoju izjavu da je pogibija trojice mornara ‘zasjenila uspješnu sezonu’. Smatra li da je takva izjava bila neprimjerena? “Izjava je bila nespretna i ispričavam se ako je ikoga povrijedila. Od prvog dana smo otvoreni za razgovor s obiteljima i učinit ću sve da im se isplati sve, i više od onoga što im po zakonu pripada. Ali moram upozoriti da bi i odvjetnik obitelji trebao poduzeti sve zakonom propisane korake i komunicirati s osiguravajućim društvom. Da je to samo u našim rukama, mi bismo to puno brže napravili. To je u ovom trenutku na odvjetniku obitelji”, rekao je.

Osim nesreće na brodu Lastovo zabilježen je niz drugih incidenata s ulazno-izlaznim rampama trajekata u zadnjih nekoliko mjeseci. Najnoviji prije samo par dana, na brodu Supetar. Što se utvrdilo u tom slučaju? Sopta tvrdi da je na kvaru na Supetru došlo ljudskom greškom, nepravilnim rukovanjem hidraulikom za spuštanje i podizanje rampe.

“Dakle zbog nepridržavanja propisane procedure, te taj primjer ne možemo staviti u isti kontekst s ‘Lastovom’. Ali sami znate, ‘Supetar’ je sigurno pristao i svi su iskrcani potpuno sigurno. Ne zaboravimo da se rampe na brodovima Jadrolinije svake godine uspješno spuste više od 150 tisuća puta – više stotina puta svakog dana. Ipak, svaki brod na kojemu je zabilježen bilo kakav incident, po hitnom postupku ide na provjeru i prolazi pregled koji treba proći prije daljnjeg uključivanja u plovidbu. Prema prvim nalazima nisu zabilježeni nikakve nepravilnosti u sustavu podizanja i spuštanja rampi analiziranih brodova. Kako nam pomalo završava sezona i brodovi kreću u redovite remonte, izvršit će se posebna kontrola rampi i sustava za podizanje i spuštanje rampi. Iz svega vidljivog u zadnje vrijeme, uzroci različitih negativnih, ali vrlo rijetkih događaja u odnosu na broj operacija, variraju između spleta nerazjašnjenih okolnosti, tehničkih problema i ljudskog faktora”.

Jesu li putnici i posada Jadrolinije sigurni?

Jesu li posade i putnici na brodovima Jadrolinije sigurni? “Apsolutno da. Dokaz tome je 12 milijuna putnika te 3,5 milijuna sigurno prevezenih vozila. Flota od 59 brodova, koja nas ubraja u sam vrh europskog i svjetskog putničkog brodarstva. Tragedija koja se dogodila na trajektu ‘Lastovo’ nezapamćena je u povijesti Jadrolinije i ne može se uopće sagledavati kao pokazatelj nesigurnosti sustava općenito, jer se nije dogodila u plovidbi, niti za vrijeme manevra.

To je dokaz da sustav upravljanja sigurnošću postoji i učinkovito funkcionira. Svi putnici i vozila su sigurno prevezeni na odredišta. Bitno je naglasiti kako je u 2024. realizirano ukupno 98 posto putovanja. Od dva posto neizvršenih, samo je 0,12 posto zbog tehničkog problema broda, a 1,8 posto zbog nepovoljnih vremenskih uvjeta. U posljednjih 10 godina broj tehničkih problema na brodovima smanjili smo za 30 posto. Vjerujem da je u široj javnost dojam da se nanizalo previše incidenata, međutim, svakako ne uključujući ‘Lastovo’ u iste, ovakvi događaji na ovoliki broj dnevnih operacija i u ovoj vrsti posla se povremeno mogu dogoditi i događaju se u pomorskom svijetu. To ne znači da sustav nije siguran i stabilan, već naprotiv”, zaključio je Sopta.

Izvor: dnevnik.hr/Foto: Mateo Levak

Autor:

Važna obavijest:

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu PDN dopušteno je samo registriranim korisnicima.

Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu PDN te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.