‘TO JE KONSTRUIRANA LAŽ, SVE SMO IM PLATILI!’ Žestoka reakcija MORH-a, sasuli Debeljaku sve po spisku: ‘Jedini interes Banožića je opremiti mornaricu’

12.05.2023. 20:30:00

Vlasnik Brodosplita Tomislav Debeljak iznio je ozbiljne optužbe na račun ministra obrane Marija Banožića, rekavši da je zbog ‘njegovih laži i opstrukcija pet modernih obalnih ophodnih brodova pred prodajom strancima, umjesto da završe u Hrvatskoj ratnoj mornarici’.

Projekt je to koji je navodno počeo 2014., a Debeljak tvrdi da je Banožiću pisao, optužujući ga za “miniranje Hrvatske obalne straže” i “podrivanje nacionalne sigurnosti”.

Teške optužbe iz Splita: ‘Podrivanje nacionalne sigurnosti’

Nadalje je tvrdio da Banožić ugrožava kapacitete Hrvatske ratne mornarice zbog samovolje i otezanja plaćanja izvršenih radova.

Sve je to objavio tjednik Nacional, a sada se o teškim optužbama oglasio MORH. U odgovoru za Dnevno.hr, kažu, Debeljak iznosi potpune neistine.

MORH: To je konstruirana laž!

Priopćenje MORH-a koje su nam poslali prenosimo u cijelosti:

“U tekstu pod naslovom: „Zbog Banožićevih laži i opstrukcija pet modernih oklopnih ophodnih brodova pred prodajom je strancima umjesto da završe u Hrvatskoj ratnoj mornarici“, iznesen je niz neistinitih tvrdnji na račun Ministarstva obrane i ministra obrane Marija Banožića za „dugotrajnu smišljenu opstrukciju rješavanja pitanja izgradnje i isporuke obalnih ophodnih brodova za Hrvatsku ratnu mornaricu, teme od velike važnosti za hrvatsku nacionalnu sigurnost“.

Kako je Ministarstvo obrane već više puta izvještavalo javnost obzirom da je riječ o projektu od strateške važnosti za Republiku Hrvatsku, tvrdnje kako postoje odrađeni i nenaplaćeni radovi konstruirana su laž jednako kao što su lažne i tvrdnje da ministar obrane „laže, manipulira i opstruira“ proces izgradnje obalnih ophodnih brodova kako bi pogodovao trećoj strani, a na izravnu štetu zaposlenika Brodogradilišta specijalnih objekata d.o.o.

Ministarstvo obrane ispunilo je sve financijske obveze prema Brodogradilištu specijalnih objekata d.o.o definirane Ugovorom o gradnji obalnih ophodnih brodova i dodacima Ugovoru.

Pritom ističemo kako su sami predstavnici Ministarstva obrane nadzirali gradnju brodova, a sve zapisnike o provedbi Ugovora obje strane su usuglasile, nakon čega je u potpunosti provedeno plaćanje računa sukladno fazama gradnje definiranim Ugovorom.

Iz spomenutog je više nego jasno i očito kako Ministarstvo obrane poduzima sve potrebne radnje kako bi došlo do završetka gradnje i opremanja obalnih ophodnih brodova što je prvenstveno u interesu Republike Hrvatske pa je u tom smislu, odnosno u cilju zaštite interesa Ministarstva obrane, angažirano i Državno odvjetništvo Republike Hrvatske.

U kontekstu vlasništva nad obalnim ophodnim brodovima, važno je razumjeti kako oni ne mogu biti upisani u Upisnik brodova sukladno članku 5. Pomorskog zakonika u korist Graditelja, obzirom da se isti brodovi rade za potrebe Oružanih snaga Republike Hrvatske, odnosno Hrvatske ratne mornarice – Obalne straže koja je njezin sastavni dio.

Zbog ovakvog upisa Brodosplita kao vlasnika brodova, Državno odvjetništvo je i pokrenulo spor na sudu radi njegovog poništenja.

Također, upravo je na inicijativu Ministarstva obrane stavljena i zabilježba na takav upis Brodosplita, a u smislu da im se onemogući bilo kakvo raspolaganje ovom imovinom.

Podsjećamo kako je Graditelj, sukladno važećem Ugovoru o gradnji iz 2014., do kraja 2018. godine trebao isporučiti pet obalnih ophodnih brodova za ugovorenu cijenu od 396.094.250,00 kuna s PDV-om, no u tom je roku isporučen samo jedan brod.

U međuvremenu je zbog loše organizacije i sporosti Graditelja, a djelomično i zbog utjecaja pandemije na tijekove opskrbe materijalima nabava materijala, i gradnja brodova usporena.

Naglašavamo pritom kako je uz temeljni Ugovor sklopljeno još pet izmjena i dopuna Ugovora. Posljednjom Izmjenom i dopunom Ugovora o gradnji cijena je povećana za 10% zbog povećanja troškova energije, rada, materijala i opreme. Navedeno povećanje od 10 % najveći je dozvoljeni iznos povećanja cijene Ugovora temeljem Zakona o javnoj nabavi (2011./2013.).

Vrijednost ugovora tako iznosi 431.285.916,75 kn s PDV-om. Definiran je dinamički plan gradnje i rokovi isporuke brodova serije obalnih ophodnih brodova prema kojem su tri broda trebala biti isporučena tijekom 2022., i jedan brod početkom 2023. godine.

Nakon toga je Brodogradilište specijalnih objekata d.o.o, sukladno nalazu vještaka kojeg je samo izabralo i angažiralo, tražilo novo povećanje cijene Ugovora od 79%, pozivajući se na Zaključak Vlade RH o ublažavanju posljedica globalnog poremećaja na tržištima građevinskih materijala i proizvoda.

Odnosno, iako je evidentno zadnjim izmjenama i dopunama Ugovora o gradnji regulirano povećanje cijene Ugovora za 10% te definiran novi dinamički plan gradnje i rokovi isporuke brodova serije obalnih ophodnih brodova, Graditelj je ponovno tražio povećanje cijene Ugovora i svojim jednostranim odlukama narušio dinamiku gradnje i rokove isporuke brodova.

Iz svega navedenog vidljivo je kako Ministarstvo obrane i ministar obrane Mario Banožić proces izgradnje obalnih ophodnih brodova sustavno nadziru i kontroliraju s ciljem njihovog što skorijeg završetka te kako je jedini interes ministra obrane Marija Banožića Hrvatsku ratnu mornaricu opremiti suvremenim i modernim tehnologijama, što čini i kada su druge grane Hrvatske vojske u pitanju.

Od početka mandata Vlada Republike Hrvatske zauzela je jasan stav kako se sustavno neulaganje u Hrvatsku vojsku više nikada ne smije ponoviti te je započela povijesne projekte modernizacije i opremanja, među kojima je i izgradnja obalnih ophodnih brodova za Hrvatsku ratnu mornaricu”, odgovorili su nam iz MORH-a.

Izvor: dnevno.hr/Foto:fah

Autor:

Važna obavijest:

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu PDN dopušteno je samo registriranim korisnicima.

Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu PDN te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.