USKORO STIŽE NOVI SUSTAV NAPLATE CESTARINA: Kroz kućice će se prolaziti bez stajanja, a neke od njih ostaju i bez blagajnika

04.05.2021. 10:31:00

Hrvatska se polako priprema za uvođenje novog elektroničkog sustava naplate cestarina (ENC) koji bi trebao proraditi potkraj 2025. godine.

Kako prenosi Večernji list, uvođenje je bilo planirano za početak ove godine no natječaj je zaustavila pandemija koronavirusa.

Bez zaustavljanja

Cilj je da se novim sustavom cestarina naplaćuje bez zaustavljanja i to putem unaprijeđene verzije ENC-a i automatskog sustava očitanja registarskih oznaka. Usluga bi trebala biti dostupna na svim autocestama pod upravljanjem HAC-a i Bine Istre.

Hrvatska Vlada veći dio novca potrebnog za taj novi sustav odlučila je zatražiti od EU pa ga je uvrstila u Nacionalni program oporavka i otpornosti 2021. – 2026 koji je ukupno težak 47 milijardi kuna. Tako je novi sustav naplate cestarine u programu je predstavljen kao dio digitalizacije i razvoja konkurentnog, energetski održivog i učinkovitog prometnog sustava.

Navedeno je i da je u tijeku usklađivanje Zakona o cestama s Direktivom EU o interoperabilnosti elektroničkih sustava za naplatu cestarine.

Investicija od 730 milijuna kuna

Procijenjena vrijednost uvođenja novog sustava iznosi 730 milijuna kuna što je s PDV-om 912,6 milijuna kuna odnosno 121,13 milijuna eura.

Procjenjuje se da će novi sustav omogućiti mjesečno oko 13 milijuna kuna ušteda u odnosu na postojeći sustav naplate.

A dok taj novi sustav ne zaživi, HAC već na svojih 18 od ukupno 76 naplatnih kućica uvodi isključivo bezgotovinsko plaćanje cestarine bilo ENC-om ili bankovnom karticom. Radi se o naplatnim mjestima s vrlo malo prometa, pogotovo zimi.

Višak blagajnika

Ukupno će to značiti višak od 59 blagajnika, od kojih bi pet bilo premješteno, kažu u HAC-u, u Kontrolni centar koji daljinski nadzire i administrira tzv. only naplate te je servis korisnicima na takvim naplatnim postajama.

Naplatne postaje na kojima je prosječni dnevni promet vozila izvan turističke sezone izrazito nizak, do 20 vozila u satu po svim sredstvima plaćanja, radile bi bez prisutnosti blagajnika, a tijekom turističke sezone na tim naplatnim postajama bi u nekim razdobljima bio prisutan i blagajnik.

To se odnosi na kućice Vučevice, Ravča, Vrpolje, Perušić, Buševec, Spačva, Blato na Cetini i Breznički Hum u prvoj fazi koja bi trebala zaživjeti do ljeta. Te o postajama Ravna Gora, Novi Marof, Đakovo, Lužani, Vrbovsko, Križ, Babina Greda, Vrata, Skradin i Bosiljevo 1 u drugoj fazi.

Izvor: Andrej Jelušić/Dnevno.hr/Foto: Borna Filic/PIXSELL / Ilustracija

Izvorni autor: Večernji list/Dnevno.hr

Autor: